فایل های مقالات و پروژه ها | ۱-۲- بیان مسئله – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
۱-۲- بیان مسئله
دوره نوجوانی به خاطر نقش و اهمیتی که در زندگی دارد، موردتوجه، روانشناسان و متخصصان هست. ازاینرو توجه به اختلالات و سلامت روان این افراد حائز اهمیت است. دو بعد گسترده رفتار آسیبزا در این دوره شامل رفتارهای درونسازی و رفتارهای برونسازی هستند (ویلم شورست[۵]،۲۰۰۵). اختلالات درونسازی ” با علائم اولیه شامل هیجانات درونی مخالف با رفتار بیرونی” است (تاکری[۶]و هریز[۷]، ۲۰۰۵). مشکلات درونسازی تداوم پاسخهای خارج از کنترل را نشان میدهند که مشکلات درونی خود از قبیل اضطراب، افسردگی، شکایات جسمانی بدون مبنای شناختهشده پزشکی، و کنارهگیری از ارتباط اجتماعی را نمایش میدهد (آخنباخ[۸] و رسکولا[۹]،۲۰۰۱). ازجمله این اختلالات میتوان به افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه اشاره کرد.
اختلال استرس پس از سانحه از اختلالات بسیار شایع، مزمن و ناتوانکننده روانپزشکی هست که بر اساس ویراست پنجم راهنمای آماری و تشخیصی اختلالات روانی (DSM-5)، جزء مجموعه تشخیصی اختلالات تروما و وابسته به استرس هست که پس از مواجهه با یک رویداد آسیبزا ایجادشده و با چهار خوشه از نشانه ها مشخص میشود: مزاحمتآموزشها، اجتناب، تغییرات منفی در شناخت و خلق و تغییرات برجسته در برانگیختگی و واکنشپذیری. این اختلال غالباً با افسردگی اساسی، سایر اختلالات اضطرابی، اختلالات سوء مصرف مواد و باکیفیت پایین زندگی همراه هست (DSM-5، ۲۰۱۳؛ سیمونز[۱۰]، ۲۰۱۰؛ کاهی[۱۱] و همکاران، ۲۰۰۶).
تحقیقات نشان میدهد کودکان و نوجوانانی که یک رویداد آسیبزا را تجربه کرده اند، در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به اختلال استرس پس از سانحه قرار دارند (کناردی[۱۲] و همکاران، ۲۰۰۶). مطالعه مرکز ملی اختلال استرس پس از سانحه در ایالاتمتحدهی آمریکا نشان میدهد که ۱۵ تا ۴۳ درصد از دختران و ۱۴ تا ۴۳ درصد از پسران در طول زندگی خود حداقل یک رویداد آسیبزا را تجربه کردهاند که از این میزان ۳ تا ۱۵ درصد دختران و ۱ تا ۶ درصد پسران واجد ملاکهای تشخیص اختلال استرس پس از سانحه هستند (همبلن[۱۳]، ۲۰۰۷)؛ این در حالی است که میزان شیوع این اختلال در زنان ۱۰ تا ۱۲ درصد و در مردان ۵ تا ۶ درصد تخمین زده میشود (اهلرز[۱۴]، ۲۰۰۰).
در طول دو دهه گذشته تحقیقات فراوانی در مورد ابعاد شناختی PTSD انجامگرفته است. ازاینرو آسیبشناسی اختلال استرس پس از سانحه با نواقصی در شناخت و حافظه که در ملاکهای DSM-5 منعکسشدهاند، برجستهتر شده است. از آن جمله میتوان به یادزدودگی رویداد، اجتناب از تصاویر و افکار مرتبط با آسیب، ارزیابیهایی از داشتن آیندهای شکننده اشاره کرد. اهلرز و کلارک (۲۰۰۰) بر اساس مدل شناختی برای PTSD نشان دادند که تغییر در ارزیابی منفی و حافظه مربوط به تروما به وسیله یک سری از راهبردهای شناختی و مشکلات رفتاری بازداری میشوند.
مطالعات بسیاری، نابهنجاری در کارکردهای اجرایی افراد مبتلا به این اختلال را به طور خاص نشان دادهاند (برای مثال، الف[۱۵] و همکاران، ۲۰۱۴؛ آپرال[۱۶] و همکاران، ۲۰۱۲). مطالعات انجام گرفته نقایص مشابه بزرگسالان را در کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به PTSD نشان دادهاند (برای مثال، بیرز[۱۷] و دی بلیز[۱۸]، ۲۰۰۲؛ دی بلیز و همکاران، ۲۰۰۹). اسکومن[۱۹] و همکاران (۲۰۰۹) نیز دریافتند نوجوانان مبتلا به PTSD که با انواع تروما مواجه شده بودند، بد عملکردی در کارکردهای اجرایی را نشان میدهند. گزارشهای مربوط به میزان و ماهیت مشکلات شناختی در بیماران متفاوت و متنوع است و شامل دامنه وسیعی از نواقص شناختی کلی تا اختلالات مربوط به حافظه را دربرمی گیرد (برم نر[۲۰] و همکاران، ۱۹۹۵). این نواقص شناختی میتواند زمینه هایی چون پردازش اطلاعات و ادراک زمان را نیز شامل شوند.
مطالعات نشان دادهاند که افراد مبتلا به PTSD از مشکلات مربوط به حافظه رنج میبرند و این مشکلات اغلب به وقایع آسیبزایی مربوط میشود که برایشان اتفاق افتاده است (انجمن روانپزشکی آمریکا، ۲۰۰۰). علاوه بر این سوگیری حافظه برای اطلاعات هیجانی در کودکان و نوجوانان و بزرگسالان دارای اختلال استرس پس از سانحه نشان دادهشده است (مرادی و همکاران، ۲۰۰۰). یاسیک[۲۱] و همکاران (۲۰۰۷) در بررسی حافظه کلی و کلامی دریافتند همانند آنچه در بیماران PTSD بزرگسال مشاهدهشده، اختلال در حافظه کلی و کلامی در نوجوانان مبتلا به PTSD نیز قابلتوجه هستند. کانستنس و همکاران (۲۰۰۸) نشان دادند که در اختلال استرس پس از سانحه کارکرد طبیعی حافظه دچار مشکل میشود و اطلاعات همراه با خطا پردازش و بازیابی میشوند. مرادی و همکاران (۱۳۸۹) در بررسی خود در رابطه با عملکرد حافظه در افراد بازمانده از جنگ مبتلا به PTSD نشان دادند که مبتلایان به این اختلال علاوه برداشتن مشکلات در بخشهای مختلف حافظه مانند حافظه شرححال، حافظه مربوط به آینده، حافظه کاری در حافظه کلی نیز از نقص برخوردار هستند. آکوستا[۲۲] (۲۰۰۰) در بررسی خود در رابطه با عملکرد نوجوانان مبتلابه اختلال استرس پس از سانحه در تکالیف حافظه کلامی و غیرکلامی، دریافت که این نوجوانان به طور معناداری عملکرد ضعیفتر از گروه بهنجار دارند.
ازجمله مشکلات حافظه، میتوان به حافظه کاری آسیبدیده در این بیماران اشاره کرد. کلارک و همکاران (۲۰۰۳) در تکالیف حافظه فعال کلامی بیماران مبتلا به PTSD، کاهش فعالیت قشر پیش پیشانی را مشاهده کردند. حافظه کاری توانایی نگهداری اطلاعات به طور موقت و فعالیت بر روی آن ها در ذهن هست (لویس و کارپندال، ۲۰۰۲).
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-09-30] [ 04:39:00 ب.ظ ]
|