از مجموع آنچه تاکنون بیان گردید، ‌می‌توان علل بزهکاری افراد مهاجر را، وضعیت اجتماعی محیط مقصد ، نداشتن مهارت­ های فنی و حرفه­ای مهاجرین و نداشتن مهارت­ های اجتماعی برای سازگاری با محیط مقصد

و رفتار دیگران با آن­ها دانست.

‌بنابرین‏ برای کاهش بزهکاری افرادی که از محیط­هایی که ما آن­ها را مبدأ می­نماییم به محیط­هایی که آن­ها را مقصد می­نماییم، پیشنهادات زیر ارائه می­گردد:

۱- بررسی ومشخص نمودن این مسأله که بیشترین مهاجرین به یک استان از کدام مناطق کشور هستند
و رفع کمبودهای محیط­های آن­ها.

۲- ایجاد و اشتغال در محیط­های مبدأ برای جلوگیری از مهاجرت اعضا آن به مناطق دیگر، بخصوص مراکز استان­ها.

۳- ایجاد محیط­های آموشی و تحصیلی کافی برای جلوگیری کردن از مهاجرت افراد برای ادامه تحصیل.

۴- ایجاد کارگاه ­های فنی و حرفه­ای آموزش افراد برای یادگیری حرفه­هایی که امکان استفاده از آن­ها وجود داشته و بتواند مایحتاج مهاجرین را فراهم نماید.

۵- کمک­های نقدی و غیرنقدی به کشاورزان برای جلوگیری از مهاجرین آن­ها یا فرزاندانشان به شهرها.

۶- آموزش همگانی افراد از طریق مراکز آموزشی، صدا و سیما و غیره برای حرمت نهادن به محیط­هایی که در آن بزرگ ‌شده‌اند و تشویق آن­ها برای ماندن در آن محیط­ها.

۷- شناسایی شهرک­های مهاجر نشین و بهبود امکانات آن­ها و تغییر نگرش اعضا آن برای سازگاری بیشتر با افراد محیط مقصد و درک و جذب فرهنگ آن محیط­­ها.

۸- آموزش ارتباطات انسانی به اعضا جامعه برای بهبود تعاملات خود.

۹- کنترل انتظامی بیشتر در محیط­هایی که امکان بزهکاری در آن محیط­ها ، فراوانی بیشتری دارد.

۱۰- تأکید بر کنترل­های خانوادگی بیشتر بر روی نوجوانان و جوانان به منظور جلوگیری از بزهکاری در سطح جامعه. [۶۳]

گفتار چهارم:رسانه­­های گروهی

روی آوردن نوجوانان به استفاده بیش از حد رسانه­های صوتی و تصویری، امری است که بر هیچ کس پوشیده نیست. این در حالی است که محصولات رایانه­ای ، فیلم­ها و مجموعه ­های پخش شده از رادیو
و تلویزیون (بویژه تلویزیون) مملوء از صحنه­ های خشن توأم با بدآموزی هستند و به طور غیر مستقیم
می ­توانند مروج بزه در بین نوجوانان باشند. شاهد این مدعا، سرقت­ها، گروگانگیری­ها وحتی قتل­هایی است
که در چند سال اخیر در کشور رخ داده ­اند ومرتکبان آن­ها به تقلید از سریال­ها و فیلم­ها ، دست­ ‌به این کار زده­اند.در عصر حاضر، شاهد پیشرفت روزافزون وسایل صوتی و تصویری و سرگرمی­های
رایانه­ای هستیم که مصادیق بارز آن را رادیو ،تلویزیون، اینترنت ، ماهواره و … تشکیل می­ دهند. این درحالی است که این وسایل از تمام پتانسیل­های موجود خود مانند رنگ، صوت، موسیقی و …. کمک می­ گیرند
تا برجنبه نمایشی خود بیفزایند و در مرحله اول، افراد را به استفاده هرچه بیشتر از این محصولات راغب کنند و سپس تأثیرات نامحسوس خود را بر فرد تحمیل کنند. علاقه شدید ‌گروه‌های سنی مختلف بویژه کودکان
و نوجوانان به استفاده از این گونه محصولات ، به قدری است که هم در سطح خانواده ­ها، تنش­های گوناگونی را موجب شده و هم در سطح جامعه، معضلاتی را در پی داشته است. این درحالی است که گروهی
از دانشمندان معتقدند که بسیاری از فیلم­ها، چه تلویزیونی و چه سینمایی، آشکارا موجب تحریک و تشویق افراد به بزهکاری می­شوند، مرزبندی ملی ‌و اعتقادی را می­شکنند و برای همه مخاطبان ،محصولاتی یک شکل و یکسان فراهم می ­آورند که به یکسان شدن سلایق افراد و حتی کم رنگ شدن ارزش­های جامعه می­انجامد. ارزش­ها و هنجارهای اجتماعی، از مهم­ترین عوامل خودجوش در جهت کنترل افراد و کاهش بزه در جامعه هستند. اما نمایش روزمره صحنه­ های بدآموز و نابهنجار مانند قتل و دزدی و خشونت و … در فیلم ها، افراد
را در این صحنه ها آشنا می‌کند و با تکرار چنین صحنه­ هایی،ازقبح و بار منفی آن در ذهن مخاطبان می­کاهد چنان که دیگر مانند گذشته، از شنیدن خبر رخدادهای فاجعه آمیز در سطح جامعه متأثر نمی­شوند و رفته رفته حساسیت جامعه نسبت ‌به این گونه موضوعات کم رنگ می­ شود.

هم اکنون تهیه و تولید محصولات صوتی و تصویری و سرگرمی، به صورت حرفه و تجارت درآمده است، به نحوی که هر تولید کننده تلاش دارد در این زمینه از رقیبان خود پیش بیفتد و برای توفیق در این عرصه به ناچار به تولید محصولاتی روی ‌می‌آورد که با چاشنی احساس، هیجان ، اغراق وتخیل و …. همراه است. نوجوانان سرشار از احساس و هیجان هستند و به هیمن دلیل طعمه­های مناسبی برای مقاصد سوء
تهیه­کنندگان این محصولات به شمار می­روند.[۶۴] مطالعات شرام، لایل و پارکر نشان می­دهد تلویزیون به خودی خود، نه خوب است و نه بد. مهم ، رأی ببیندگان، ویژگی­های شخصیتی و محیط آنان است .به طور کلی ، تلویزیون، پیش از آنکه فعالیت به شمار آید، به بیدار کردن تمایلات می­انجامد.[۶۵] پژوهش­ها نشان می­دهد که بین استفاده بیش از ۵ ساعت از برنامه ­های تلویزیونی، با امکان بروز بزهکاری در نوجوانان رابطه وجود دارد. به نظر می­رسد دلیل افزایش احتمالی بروز بزهکاری در نوجوانان بزهکار این است که این دسته ،از وقت آزاد بیشتری ،نسبت به نوجوانان غیر بزهکار برخوردارند. ‌بنابرین‏ از نظر کارشناسان مسائل آموزشی، پس از خانواده،مدرسه، و دانشگاه ، تلویزیون رکن چهارم تربیتی محسوب می­ شود و به همین دلیل باید در ساختار

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...