گریگ (۲۰۰۳) نیز نتایج حاصل از پژوهش خود در رابطه با پیوستگی جو سازمانی و فنون نفوذ را این طور بیان نموده است که فن نفوذی که غالباً مدیران در اولین تلاش جهت نفوذ بر زیردستان بر اساس جو ملاحظه مورد استفاده قرار می‌دهند فن نفوذ رفاقت محوری است. بعد از آن فنون نفوذ اعمال قاطعیت و ائتلاف است. تحریم وتشویق در این جو، فن کم کاربردی است و بر اساس جو صمیمی فن رفاقت – ائتلاف مورد استفاده قرار می‌گیرد وکم کاربردترین فن نفوذ فن رفاقت- قاطعیت است که رفاقت طلبی واائتلاف بعد از آن مورد استفاده قرار می گیرند. نیز فن نفوذی که مدیران در جو تأکید بر بهره وری به کار می‌برند عبارت است از فن رفاقت طلبی- قاطعیت که فن تحریم و تشویق – ائتلاف در این جو فن کم کاربردی است. نتایج پژوهش‌های وی در رابطه با متغیر سابقه و تجربه کاری نیز نشان داد که مدیران کم تجربه (کم سابقه) فن نفوذ تحریم و تشویق و با سابقه زیاد فن قاطعیت – تحریم و تشویق را به کار می‌برند.

۲-۲-۲- پژوهش‌های داخلی

۲-۲-۲-۱- جو سازمانی

جو سازمانی به طور مستقیم یا غیر مستقیم توسط کسانی که در سازمان کار می‌کنند درک شده و روی انگیزش و رفتارشان تأثیر می‌گذارد. مدیران باید جو مطلوب و مناسبی در سازمان ایجاد کنند و با بهره گرفتن از تأثیری که بر بسیاری از رفتارهای کارکنان از جمله انگیزش، روحیه، تعهد ، رضایت، عملکرد و بهره وری دارد به نحو مطلوبی به اهداف و آرمان‌های سازمان دست یابند. پژوهشگران داخلی بر جو باز و مطلوب سازمانی تأکید می‌کنند زیرا یافته هایشان نشان می‌دهد، در جو باز و مطلوب کارکنان از رضایت شغلی قابل توجهی برخوردارند و انگیزه کافی برای غلبه بر مشکلات دارند. آن ها دارای نیروی محرکه لازم برای ترتیب دادن کارها و حفظ تحرک سازمان هستند، و از همکاری با سازمان خود با افتخار یاد می‌کنند. کارکنان به خوبی با یکدیگر همکاری می‌کنند و امور سازمان را تمام و کمال انجام می‌دهند ( کدیور، ۱۳۷۴ و حشمت خواه، ۱۳۷۸ ).

حشمت خواه (۱۳۷۸) در پژوهشی که به بررسی جو سازمانی و تاثیر آن بر بیگانگی سازمانی می پرداخت ‌به این نتایج دست یافت که:

۱ )جو مدارس کنونی از دید مدیران و دبیران از نوع باز است.

۲ )از دید مدیران و دبیران زن، جو مدارس دخترانه بازتر است؛ نظر مدیران و دبیران مرد درباره مدارس پسرانه، خلاف این است .

۳ )نسبت به مدارس پسرانه دید مدیران و دبیران در مدارس دخترانه ( ‌در مورد جو سازمانی ) تشابه و نزدیکی بیشتری وجود دارد.

۴ ) جو سازمانی بسته بیشتر از جو سازمانی باز موجب بیگانگی سازمانی می شود.

۵ )بیگانگی سازمانی در مدارس پسرانه نسبت به مدارس دخترانه بیشتر است.

۶)در هر دو گروه مدیران و دبیران( مرد و زن ) بیگانگی سازمانی وجود دارد، اما در گروه مدیران بیشتر از دبیران است.

۷ )زنان بیش از مردان با محیط سازگاری دارند. البته با توجه به میانگین نمرات بیگانگی سازمانی در دو گروه؛ زیرا بیگانگی سازمانی خود نوعی بی تفاوتی، ناسازگاری و ناهماهنگی با خود و با محیط اطراف خود است.

۲-۲-۲-۲-فنون نفوذ سازمانی

منابع مختلف اطلاعات علمی داخل کشور از سوی پژوهشگر مورد بررسی و مطالعه قرارگرفت. اما پژوهشی که به طور مشخصی در باره فنون نفوذ سازمانی صورت گرفته باشد، مشاهده نگردید.

۲-۲-۳- نتیجه گیری

با توجه به مطالعه و بررسی مطالعات گذشته و پیشینه پژوهشی مربوط به جو و فنون نفوذ سازمانی، می توان دریافت که مطالعات تجربی فراوانی در رابطه با فنون نفوذ و همبستگی آن با جو سازمانی در داخل و خارج صورت نگرفته است. اما جو سازمانی جدای از فنون نفوذ سازمانی دارای پیشینه مطالعاتی بسیاری می‌باشد که بیشتر این مطالعات ‌در مورد انگیزش و روحیه کاری، تعهد و بیگانگی سازمانی، رضایت شغلی و اثر بخشی و… متمرکز می‌باشد. ‌در مورد فنون نفوذ نیز مطالعات مستقل فراوانی در خارج صورت گرفته است که عده ای از آن ها مورد اشاره قرار گرفتند اما در داخل مطالعاتی ‌در مورد آن مشاهده نگردید. بخصوص مطالعات و پژوهش‌هایی که در ارتباط با همبستگی بین جو و نفوذ سازمانی صورت گرفته اندک بوده، مطالعه منسجم و هماهنگ در این ارتباط مشاهده نگردید. که در این ارتباط به نتایج پژوهش‌های مورد اشاره رابینز (۱۳۸۹) و انجام گرفته توسط گریگ ( ۲۰۰۳) اشاره گردید. ‌بنابرین‏ نتایج حاصل از این پژوهش می‌تواند در نوع خود حائز اهمیت و در خور توجه بوده و راهگشای پژوهشگرانی باشد که علاقه مند به تحقیق در این زمینه می‌باشند.

۲-۲-۴- مدل مفهومی پژوهش

    1. جو ملاحظه گری

    1. جو صمیمی

  1. جو عدم تعهد

۴- جو مبتنی بر بهره وری

    1. فن متقاعد سازی مستدل (استدلال)

    1. فن رفاقت طلبی

    1. فن مذاکره وچانه زنی

    1. فن اعمال قاطعیت و دستور مستقیم

    1. فن تحریم و تشویق

    1. فن ائتلاف

  1. فن توسل به مقام های بالاتر

انواع جو سازمانی

انواع فنون نفوذ سازمانی

شکل شماره ۱- ۱- مدل مفهومی پژوهش

همان طوری که در مدل پژوهش مشخص است؛ متغیرهای پژوهش عبارتند از جو سازمانی به عنوان متغیر پیش بین پژوهش شامل انواع، جو ملاحظه گری، جو صمیمی، جو عدم تعهد و جو مبتنی بر بهره وری. و انواع فنون نفوذ سازمانی به عنوان متغیر ملاک شامل انواع فن متقاعد سازی مستدل (استدلال)، فن رفاقت طلبی، فن مذاکره وچانه زنی، فن اعمال قاطعیت و دستور مستقیم، فن تحریم و تشویق، فن ائتلاف، فن توسل به مقام های بالاتر

فصل سوم

روش شناسی پژوهش

۳- ۱- روش پژوهش

پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی می‌باشد.

۳- ۲ – جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری

جامعه آماری این پژوهش شامل ۱۱۹ نفر از مدیران مالیاتی و غیر مالیاتی شاغل در اداره کل امور مالیاتی استان فارس در سال ۱۳۸۹ می‌باشد که در دوایر مختلف آن ( مالیاتی، پشتیبانی، برنامه ریزی و فناوری اطلاعات و خدمات مالیاتی و رایانه ای، فنی و حقوقی، مالی، حراستی و آموزشی) مشغول فعالیت هستند که تعداد ۹۲ نفر از آن ها با بهره گرفتن از جدول مورگان به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. جداول شماره های یک، دو و سه، آمار فراوانی و درصد مدیران را بر اساس سابقه خدمت و مدرک تحصیلی نشان می‌دهند :

جدول ۱ ). توزیع فراوانی تحصیلات مدیران

متغیر
فراوانی
درصد
دیپلم
۸
۸/۸
فوق دیپلم
۲۴
۴/۲۶
لیسانس
۵۰
۹/۵۴

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...