فایل های دانشگاهی- ۲-۳-۴- هویت وهویت یابی (نظریه ها وتعاریف ) – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
گیدنز در کتاب جامعه شناسی می نویسد هویت همان چیزی است که فرد بر آن آگاهی دارد،به عبارت دیگر هویت شخص چیزی نیست که در ادامه کنشهای اجتماعی به او تعویض شده باشد بلکه چیزی است که فرد باید آن را به طور مداوم و روزمره ایجاد می کند و در فعالیتهای بازتابی خویش مورد حفاظت و پشتیبانی قرار دهد.(گیدنز[۵۶]،۲۰۰۷)در مقابل عده ای همچون افروغ اعتقاد دارند که هویت امری است اجتماعی، هویت تلاشی است که جمعی از انسان ها به منظور تداوم و تمایز حیات مادی و معنوی خود بروز می دهند، و بر معیارهای گوناگونی از قبیل خانواده،خویشاوندی و مقولات انتزاعی چون دین مشترک قومی و دیدگاههای سیاسی استوار است.هویت ملی و قومی و دینی بر اساس همین تعریف شکل میگیرد (پاینده،۱۳۹۰).
لذا هویت بر وجود مختلفی دلالت دارد وجودی که هر یک در جامعه ظهور می کند و رشد می یابد هویت را می توان به مشابه تغییروتحدد و دانست چرا که یک امر اتصالی،تدریجی و منتشر و در زمان است و هر آنچه در زمان جاری باشد پویا است.از طرفی هویت غیر قابل اشتراک با دیگران است ،به عبارت دیگر این مفهوم پویا و جاری در زمان به ماهیتهای مستقل از هم تعلق دارد (امیری،۱۳۹۰).
۲-۳-۳- هویت ونوجوانی
زین دو هزاران من وما ای عجبا من چه منم ؟
واژه نوجوانی[۵۷] همان طور که از خواستگاهش بر میآید به معنای رشد کردن است و مفاهیمی مانند بلوغ و رشد عاطفی اجتماعی،ذهنی واخلاقی را در برمی گیرد دوره نوجوانی مرحله پیچیده ای از رشد انسان است که در آن نوجوان بلوغی را تجربه می کنند که بر رشد جسمانی،فیزیولوژی وروانشناختی آن تاثیر می گذارد تغییرات قابل ملاحظه ای در مفهوم خود صورت می گیرد و بحران هویت تجربه می کنند مسائل ومشکلات عاطفی آن ها افزایش می یابد از نظر هوشی به مرحله تفکر انتزاعی می رسند وارتباط آن ها با گروههای همسالان افزایش می یابد (محبی، ۱۳۹۰).
پدیده نوجوانی با این پرسش اساسی همراه است که نوجوان از خود می پرسد من کیستم ؟ پاسخ این پرسش اساسی که چند سال ادامه خواهد یافت منجر به آگاهی و شناختی حیاتی میشود (هویت یابی )در این دوره انسان با انرژی وحساسیت در برابر بازتابهای محیط و مسولیت پذیری فردی به دنبال کسب هویت است وباید فقط اتکایی برای پیوند خود با جنس متفاوت وارزشهای فرهنگی واجتماعی اطراف بیابد (شفرز[۵۸] ،۱۳۸۸) در واقع مشکل این است که چه میشود که هیچ فردی نه مانند کسی میشود که قبل از او در این جهان می زیسته ونه مانند کسی خواهد شد که پس از او به این جهان خواهد آمد، نوجوانی که با این پرسش اساسی روبرو است، می داند که به زودی باید مسولیت زندگی خویش را بر عهده بگیرد واز خود می پرسد باید چگونه زندگی کنم ؟ چه حرفه ای انتخاب کنم ؟ در ارتباط با جنس مخالف وزندگی عادی چه خواهم کرد ؟باید با کدام باورها وارزش ها زندگی کنم ؟ پاسخ به این سوالات آسان نیست وبا مقداری تشویش همراه است (لطف آبادی ،۱۳۹۱ )برک در سال ۲۰۰۷ دوره نوجوانی را به سه مرحله متمایز تقسیم می کند:
۱٫اوایل نوجوانی : این دوره ۱۱تا۱۴ سالگی را شامل میشود و در آن فرد از نظر جنسی به رشد می رسد وسرعت رشد جسمانی زیاد است .
۲٫ اواسط نوجوانی : این دوره ۱۴تا۱۸ سالگی را شامل میشود و در آن تغییرات بلوغی کامل میشود .
۳٫ اواخر نوجوانی : این دوره ۱۸تا ۲۱ سالگی را شامل میشود و در آن فرد نه تنها ازنظر ظواهر بلکه از نظر پذیرش نقشهای بزرگسال وضعیتی مشابه به آنان پیدا می کنند (برجعلی ،۱۳۹۰).
در طول این دوره از ۱۱تا۲۱سالگی نوجوانی همواره حول محور هویت یابی از سردر گمی هویت به دستیابی هویت و از بحران زندگی به ثبات وآرامش در سیلان وتعلیق است لازم به ذکر است اگر چه رشد هویت در مراحل انتهایی نوجوانی ایجاد میشود اما در طول دوره زندگی هم چنان ادامه می یابد (مارسیا ،۲۰۱۰).
این دوره به دو دلیل مهمترین مرحله در تئوری رشد محسوب میشود اول به دلیل این که دوره گذر بین دوره کودکی و بزرگسالی است . این زمان یک دوره ساختار شخصیتی است مثل هویت که به ساختارهای قبل من ،خود ،وفراخود اضافه میشود بنابرین در طول دوره نوجوانی اصول و نقشههای کوچکی باید دوباره فرمول بندی شوند و نوجوانی اولین ساختار شخصیت وجود دارد . مانند رشد جنسی ،فیزیکی ، شناختی ورشد همه اصول اخلاقی (مارسیا،[۵۹]۲۰۱۱) یکی از مهمترین تئوریهای رشد متعلق به اریکسون است. اریکسون یکی از روانکاوان است که معمولا به روانشناسی خود معروفند روانشناسان خود برای فعالیت و کارکرد EGO که در فارسی به خود ترجمه شده است اهمیت زیادی قائل اند، اریکسون دوره رشد انسانی را به هشت مرحله تقسیم میکند، و دوره پنجم آن نوجوانی است وبحران اصلی این دوره را هویت در برابر سردرگمی نقش می داند (مفهوم هویت در حوزه رونشناسی اولین بار توسط یک روانشناس سویسی مورد بحث قرار گرفت )از جمله خصوصیات بارز نظریه اریکسون توجه به حساسیت و اهمیت هویت در خود انسان ها است .(شاملو ) از نظر اریکسون حل بهینه این بحران هویت معنادار فردی را ایجاد می کند واحساس (این همانی ) وپیوستگی را به شخص به وجود میآورد این امر دستاوردی است مهم که با آن شخص نوجوان گامی ارزشمند به سوی تبدیل شدن به فردی ثمر بخش وخشنود بر می دارد .اریکسون معتقد است برای انسجام بخشی فرد پیش از این که مسولیتهای زندگی بزرگسالی را بپذیرد به یک دوره برای تأمل وتفکر نیاز دارد که اگر صورت نگیرد نوجوان نمی تواند هویتی منسجم ویکپارچه پیدا کند و در نتیجه نمی تواند به شغل و مسلکی دست یابد و وارد اجتماع شود (احدی و محسنی ،۱۳۹۱).
۲-۳-۴- هویت وهویت یابی (نظریه ها و تعاریف )
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-09-30] [ 04:23:00 ب.ظ ]
|