فرم کوتاه پرسشنامه‌ی نظم‌جویی شناختی هیجان[۲۲۸] (CERQ-PShort)

این پرسشنامه‌یک ابزار ۱۸ ماده‌ای است و راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجان را در پاسخ به رویدادهای تهدیدکننده و تنیدگی زای زندگی در طیف ۵ درجه‌ای لیکرت از یک (هرگز) تا پنج (همیشه) برحسب ۹ زیر مقیاس ‌به این شرح می‌سنجد: ملامت خود، ملامت دیگری، نشخوار­گری، فاجعه­سازی، دیدگاه­گیری، تمرکز مجدد مثبت، ارزیابی مجدد مثبت، پذیرش، تمرکز مجدد بر برنامه‌ریزی. حداقل و حداکثر نمره در هر زیر مقیاس به ترتیب دو و ده و نمره بالاتر نشان‌دهنده استفاده‌ بیشتر از آن راهبرد شناختی است. ماده های نسخه فارسی CERQ همسانی درونی (دامنه آلفای کرونباخ ۷۶/۰ تا ۰/۹۶) خوبی دارد و ضرایب همبستگی باز آزمایی ۰/۵۱ تا ۰/۷۷ بیانگر پایایی مقیاس بود. همچنین الگوی ضرایب همبستگی بین خرده مقیاس‌های این پرسشنامه و پرسشنامه افسردگی بک بیانگر روایی ملاکی همزمان مناسب نسخه فارسی CERQ هست (حسنی، ۱۳۹۰).

روش تجزیه‌و تحلیل اطلاعات

در این پژوهش داده های جمع‌ آوری‌شده بعد از ثبت در نرم‌افزار SPSS بر اساس روش‌های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، همبستگی پیرسون) و استنباطی (رگرسیون چندگانه به روش گام‌به‌گام) مورد تجزیه‌و تحلیل قرار گرفتند.

فصل چهارم

یافته های پژوهش

در این فصل ابتدا اطلاعات جمعیت شناختی مربوط به آزمودنی‌های پژوهش ارائه می‌شود و سپس به تجزیه‌و تحلیل توصیفی و استنباطی فرضیه‌های ارائه شده در فصول قبل با بهره گرفتن از نرم‌افزار آماری SPSS 22 پرداخته می­ شود. در تجزیه‌و تحلیل توصیفی داده ها، پژوهشگر قصد دارد یافته های خام پژوهش را با بهره گرفتن از شاخص‌های آمار توصیفی طبقه‌بندی کند و در تجزیه‌و تحلیل استنباطی به آزمون فرضیه‌ها و پاسخ‌گویی به سؤالات پژوهش پرداخته می‌شود.

اطلاعات توصیفی

در این پژوهش که نقش کنش‌های اجرایی، نظم‌جویی شناختی هیجان و هوش هیجانی در پیش‌بینی علائم نارسایی توجه/ فزون‌کنشی بزرگ‌سال مورد بررسی قرار می‌گیرد گروه نمونه شامل تعداد ۳۱۷ نفر از دانشجویان کارشناسی (۱۲۳ نفر) و کارشناسی ارشد (۱۸۱نفر) دانشگاه خوارزمی کرج می‌باشد. دامنه سنی شرکت‌کنندگان از ۱۸ تا ۳۴ سال بود.

شاخص‌های توصیفی متغیرها

جدول ۴-۱ شاخص‌های توصیفی میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای پژوهش (علائم ADHD بزرگ‌سال، نارسایی کنش‌های اجرایی، راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجان و هوش هیجانی) را نشان می‌دهد.

جدول ۴-۱ شاخص‌های توصیفی میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای پژوهش (علائم ADHD بزرگ‌سال، نارسایی کنش‌های اجرایی، راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجان و هوش هیجانی)

متغیرها

تعداد

میانگین

انحراف استاندارد

علائم ADHD بزرگ‌سال
۲۹۸
۳۱/۰۴
۸/۲۶
مدیریت زمان
۲۹۸
۳۷/۲۸
۱۰/۰۴
خودسازمان‌دهی
۲۹۸
۴۲/۵۸
۱۰/۷۹
مهار خود
۲۹۸
۳۳/۶۷
۸/۶۵
خود انگیزشی
۲۹۸
۲۱/۲۲
۵/۸۷
خود نظم‌جویی هیجان
۲۹۸
۲۵/۳۴
۸/۰۵
ملامت خود
۲۹۸
۵/۳۲
۱/۸۶
پذیرش
۲۹۸
۵/۴۳
۱/۹۳
نشخوارگری
۲۹۸
۵/۹۴
۱/۷۲
تمرکز مجدد مثبت
۲۹۸
۴/۸۵
۱/۶۹
تمرکز مجدد بر برنامه‌ریزی
۲۹۸
۶/۳۸
۱/۸۸
ارزیابی مجدد مثبت
۲۹۸
۶/۱۴
۱/۸۵
دیدگاه گیری
۲۹۸
۶/۰۲
۱/۸۸
فاجعه­سازی
۲۹۸
۴/۸۸
۱/۷۹
ملامت دیگری
۲۹۸
۴/۲۳
۱/۵۶
نظم‌جویی هیجان
۲۹۸
۳۵/۵۵
۵/۶۷
بهره‌برداری از هیجان
۲۹۸
۲۱/۵۳
۲/۴۳
ارزیابی از هیجان
۲۹۸
۲۶/۱۲
۳/۳۷

همان طور که در جدول ۴-۱ مشاهده می‌شود، خودسازمان‌دهی از بین مؤلفه‌های نارسایی کنش‌های اجرایی دارای بیشترین میانگین است. افراد موردمطالعه در راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجان، بالاترین میانگین را در تمرکز مجدد بر برنامه‌ریزی داشتند. از بین مؤلفه‌های هوش هیجانی نیز نظم‌جویی هیجان دارای بیشترین میانگین است.

یافته های استنباطی

جهت بررسی سؤال‌ها و فرضیه‌های پژوهش، ابتدا به بررسی نتایج تحلیل رگرسیون از شاخص آماری همبستگی و ماتریس همبستگی استفاده گردید و نتایج آن در جدول زیر ارائه شده است. پیش از اجرای تحلیل، داده ­های از دست رفته به روش حذف زوجی از تحلیل کنار گذاشته شدند و همچنین ۶ متغیر پرت چند­متغیری به روش مهالانوبیس از تحلیل کنار گذاشته شدند و تعداد ۳۰۴ نفر از شرکت­ کنندگان در مطالعه باقی ماندند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...