مطالب این فصل در عناوین ذیل ارائه می شود: نخست توضیحاتی ‌در مورد نوع تحقیق وسپس ابزارهای اندازه گیزی تحقیق، روایی یا اعتبار ابزار اندازه گیری، برآورد پایایی پرسشنامه، جامعه، نمونه و روش نمونه گیری، روش گرداوری داده های پرسشنامه و روش های تجزیه وتحلیل بر اساس سوالات تحقیق پرداخته خواهد شد

۳-۲- روش تحقیق:

به طور کلی روش های تحقیق در علوم رفتاری را می توان با توجه به ملاک، هدف تحقیق (بنیادی، توسعه ای و کاربردی) و نحوه گرداوری داده ها(توصیفی و آزمایشی) تقسیم کرد (سرمد، بازرگان ‌و حجازی،۱۳۸۶).

در این پژوهش، پژوهشگر درصدد بررسی عوامل مؤثر بر عدم تحقق نظام برنامه درسی غیرمتمرکز در آموزش عالی از دیدگاه جامعه آماری شامل هیئت علمی دانشکده های دانشگاه کردستان است. ‌بنابرین روش های تحقیق بر اساس گرداوری داده ها از نوع توصیفی است، که ‌بر ساختن فرضیه و آزمایش آن، تحلیل روابط بین متغیرهای دست کاری نشده وپروراندن قوانین کلی توجه دارد. در تحقیق توصیفی متغیرهایی انتخاب و مورد مشاهده قرار می گیرند که هم اکنون وجود دارند یا قبلأ اتفاق افتاده اند و توسط محقق دستکاری نمی شوند. جامعه مورد بررسی، وسیع و نامحدود است و نمونه گیری رکن اصلی تحقیق توصیفی می‌باشد(بازرگان،۱۳۸۹).

۳-۳- جامعه آماری،روش نمونه گیری و حجم نمونه

یکی از بخش های مهم انجام یک پژوهش علمی، مشخص کردن جامعه و نمونه مورد مطالعه می‌باشد. گروه بزرگی(جامعه آماری)که پژوهشگر قصد دارد خصوصیات خاصی از آن رامورد مطالعه وشناسایی قرار دهد،جامعه هدف وان بخش از یک جامعه بزرگ که برای مطالعه در دسترس پژوهشگر قرار دارد،جامعه در دسترس گفته می شود(کیامنش،۱۳۸۲،ص ۱۴). ونمونه عبارت است از مجموعه ای از افراد،اشیاء وبرنامه هایی که از یک جامعه بزرگتر از افراد و اشیاء وغیره انتخاب می‌شوند،به طوری که این مجموعه معرف توصیفات،ویژگی ها وخصوصیات آن اشیاء یا اشخاص باشند(نادری وسیف نراقی،۱۳۷۳ ص ۱۶۹).

در این پژوهش جامعه آماری شامل کلیه اساتید و مدیران آموزشی شاغل در دانشگاه دولتی سنندج هستند که در سال تحصیلی ۹۲-۹۳ مشغول به فعالیت هستند.

با توجه به جامعه آماری مربوط ‌به این پژوهش از روش نمونه گیری طبقه ای ساده جهت انتخاب نمونه مورد نظر استفاده شده است.که از بین کارشناسان واساتیددانشکده های پنج گانه دانشگاه نمونه مورد نظر انتخاب گردید. پس از انتخاب موضوع تحقیق و بیان مسئله٬ یکی از تصمیمیات مهمی که در پیش روی هر پژوهشگری قرار دارد انتخاب نمونه است٬ نمونه ای که باید نماینده جامعه ای باشد که پژوهشگر قصد تعمیم یافته های تحقیق خود به آن جامعه را دارد.

اگر محقق پژوهش خود را بر تمامی افراد جامعه اجرا کند روش او سرشماری خواهد بود یعنی محقق باید تمامی افراد جامعه را تک تک مورد برسی و آزمون قرار دهد. نمونه گیری یعنی :انتخاب تعدادی از افراد٬ حوادث٬ و اشیاء از یک جامعه تعریف شده به عنوان نماینده آن جامعه . اولین قدم در نمونه گیری تعریف جامعه مورد نظر است و هدف نوعی نمونه گیری است که تمام افراد جامعه جهت انتخاب شدن شانس برابر داشته باشند. دلایل استفاده از نمونه گیری: ۱- جلوگیری از اتلاف وقت محقق۲- صرفه جویی در منابع مالی و هزینه،اما چون اکثر پژوهشگران توان و زمان اجرای پژوهش بر کل جامعه را ندارند به همین دلیل پژوهش خود را محدود به نمونه کوچکی می‌سازند. هدف همه نمونه گیری ها در پژوهش تهیه گزاره های دقیق و با معنی درباره یک گروه، بر اساس مطالعه زیر مجموعه ای از آن گروه است. این گروه ممکن است مجموعه ای از افراد یا اشیاء باشد. این امر زمانی اتفاق می افتد که جامعه آماری بسیار وسیع و امکانات(مالی، زمانی، دسترسی و…) جهت انجام این کار در دسترس نباشد که از کل جامعه مورد نظر سوال پرسید یا نظر آنان رادر خصوص موضوع مورد بررسی پرسید و یا رضایت آنان را سنجید(هومن،۱۳۷۲ص۹۵-۹۳).

۳-۴- ابزار گرداوری داده ها واطلاعات و ویژگی های فنی هر کدام از آن ها

مرحله ی گرداوری اطلاعات آغاز فرآیندی است که طی آن محقق یافته های می‌دانی و کتابخانه ای را گرداوری می‌کند و به روش استقرایی به فشرده سازی آن ها از طریق طبقه بندی وسپس تجزیه و تحلیل می پردازد و فرضیه های تدوین شده خود را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و در نهایت حکم صادر می‌کند و پاسخ مسئله تحقیق را به اتکای آن ها آن ها می‌یابد؛ به عبارتی محقق به اتکای اطلاعات گرداوری شده واقعیت و حقیقت را آن طور که هست کشف می کند؛ ‌بنابرین، اعتباراطلاعات اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا اطلاعات غیر معتبرمانع از کشف حقیقت و واقعیت می‌گردد و مسأله و مجهول مورد نظر به درستی معلوم نمی شود یا تصویری انحرافی و نا صحیح از آن ارائه می شود. برای حفظ اعتبار اطلاعات ‌و داده های گرداوری شده محقق باید دست کم دو مسئله اساسی زیر را مورد توجه خاص قرار دهد:

۱- اصل صحت: محقق باید از درستی و صحت اطلاعات و داده های خود اطمینان حاصل نماید او باید مطمئن شود که منابع و مآخذ اطلاعات تهیه شده معتبر است و به ویژه در بین محققان رشته از مقبولیت برخوردار است. منابع دست چندم وغیر معتبر ممکن است اطلاعات مخدوش و نا صحیح را در اختیار محقق قرار دهند؛ ‌بنابرین، او باید منابع ‌و مآخذ مورد استفاده را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهد تا از اعتبار آن ها ونیز درستی و صحت اطلاعات و داده های آماری آن ها اطمینان حاصل کند.

۲- اصل دقت: اطلاعات ‌و داده های آماری که از منابع می‌دانی و کتابخانه ای گرداوری و در ابزار مربوط به آن ها درج می شود در مراحل مختلف فرایند تحقیق مورد دستکاری، جابه جایی، کاربری، ارتباط و… قرار می‌گردد؛ ‌بنابرین‏؛ کوچک ترین بی احتیاطی در برداشت، درج، جابه جایی و انتقال آن ها ممکن است اطلاعات و داده ها را تغییر دهد و هر تغییری در داده ها ولو ناچیز در نتیجه تحقیق اثر منفی می‌گذارد و از کشف حقیقت و واقعیت آن طور که هست یا مابه ازای خارجی دارد جلوگیری می‌کند؛از این رو، برای پیشگیری از این خطر محقق باید در هر مرحله ای از کاربری و جابه جایی و انتقال اطلاعات شخصاً یا به وسیله افراد مطمئن دیگر به بازنگری و کنترل آن ها بپردازد.

روش های گرداوری اطلاعات را به طور کلی به دو طبقه می توان تقسیم کرد: روش های کتابخانه ای و روش های می‌دانی، روش های کتابخانه ای بسته به نوع سند و موضوع تحقیق ممکن است با بهره گرفتن از فیش یا جداول یا نقشه و کروکی یا فرم های شبیه پرسشنامه، یا ترکیبی از همه آن ها انجام پذیرد. روش های می‌دانی که از شهرت بیشتری برخوردارند عبارت اند از: استفاده از اطلاعات و مدارک موجود، روش پرسشنامه ای، روش مصاحبه ای، روش مشاهده، روش آزمون و روش های صوتی وتصویری.

یکی از ابزارهای رایج تحقیق و روش مستقیم برای کسب داده های تحقیق، پرسشنامه می‌باشد. این ابزار دربرگیرنده مجموعه ای از سوالات(بازپاسخ یا بسته پاسخ) است که پاسخ دهنده با ملا حضه آن ها و با توجه به علایق در بعضی از موارد اطلاعات خود به آن ها پاسخ می‌دهد. از طریق سوالات پرسشنامه می توان دانش، علایق،نگرش وعقاید خود را مورد ارزیابی قرار داد، به تجربیات قبلی وی پی برد و به آنچه در حال حضر انجام می‌دهد آگاهی یافت(سرمد، بازرگان و حجازی، ۱۳۸۲ص۱۴۱).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...