دانلود متن کامل پایان نامه ارشد – مبانی نظری – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
نقش کارکردی[۹۲]: بخش وسیعی از کتابهای درسی مربوط به آموزش سازمان سیستمها و فرایندها میباشد. اغلب این سیستمها و فرایندها ناملموس هستند و توضیح آنها از طریق واژه ها بسیار دشوار میباشد. برای مثال، میتوز به عنوان یک تقسیم سلولی به راحتی از طریق تصویر قابل نمایش است، در حالی که یادگیرندگان حتی قادر بهتصور آن از طریق واژها در ذهنشان نیستند.
نقش ساختارنما: تصویرها می توانند آناتومی (کالبدشکافی) یک مفهوم را از طریق به نمایش درآوردن اینکه چگونه هر یک از عناصر به هم متصل شدهاند و یک کل را تشکیل داده اند آشکار سازند. همچنین با تصویر از جمله نقشهها به آسانی میتوان ساختار اشیا را به نمایش درآورد.
هارتلی (۲۰۰۵) نیز پنج نقش را برای تصویر در کتابهای درسی در نظر میگیرد:
-
- نقش عاطفی[۹۳]: تصویرها باعث ارتقا علاقه و انگیزه د فراگیر میشوند
-
- نقش جلب توجه[۹۴]: تصویرها باعث جلب توجه فراگیر شده و یادگیری را تسهیل میکنند.
-
- نقش حمایتی[۹۵]: تصویرها حس دیداری فراگیر را فعال میکنند و باعث افزایش یادگیری در فراگیران کم توان میشوند.
-
- نقش آموزشی[۹۶]: تصویرها انتقال بعضی مفاهیم را که از طریق کلمهها دشوار است تسهیل میکنند.
- نقش یادسپاری[۹۷]: استفاده از تصویر در کتابهای درسی، یادسپاری و بازیابی مطالب حافظه بلندمدت را تسهیل می کند(ص۳۴۴).
طراحی تصویرهای آموزشی مؤثر
هافمن و رابرت[۹۸] (۲۰۰۱) اصولی را برای طراحی مؤثر تصویرها در کتاب درسی پیشنهاد کرده اند. براین مبنا، طراحان باید به ترکیب تصویرها اهمیت دهند. ترکیب تصویر، یک نمود مثبت یا منفی از آن ارائه می کند. استفاده از قوانین و اصول زیر می تواند به ترسیم تصویرهای درخشان در کتاب درسی منجر شود :
-
- بلندی بالای تصویر: اگر بلندی بالای تصویرزیاد باشد فرد یا شی در آن به صورت ضعیف دیده می شود.
-
- مرکز تصویر: سوژه[۹۹] مورد نظر بهتر است در مرکز تصویر قرار داده شود. اگر در تصویر چند سوژه وجود دارد نقطه میان آنها را باید به عنوان مرکز تصویر در نظر گرفت.
-
- برش تصویر: در برش، توجه به مفصلبندی افرادضروری میباشد. هرگز نباید برش تصویر را از گردن، آرنج، کمر یا زانو صورت گیرد. همیشه باید محل برش بالاتر یا پایینتر از این مفصلها باشد.
-
- توجه به سوژه اصلی: در تصویر آموزشی باید تأکید بر روی سوژه اصلی باشد و از بزرگ کردن دیگر عناصر خودداری شود.
- پسزمینه خلوت: هدف تصویر درون کتابهای درسی، آموزش است. بنابرین، برخلاف تصویرهای هنری، زیبایی در مرحله دوم مورد توجه است. پس زمینه تصویرهای آموزسی باید تا حد امکان ساده و به دور از عناصر اضافی باشد.
تانوم (۲۰۰۵) در زمینه طراحی تصویرهای آموزشی مؤثر در کتابهای درسی، اصول زیر را توصیه می کند:
-
- اندازه: تصویرهای بزرگ توجه خواننده را به طور مؤثرتری نسبت به تصاویر کوچک، جلب می کند و فراخوانی حقایق افزایش میدهد. یک تصویر بزرگ ۱۸ تا ۲۶ فضای صفحه را در برمیگیرد. عکسهای بزرگ می توانند جزئیات بیشتری را نسبت به عکسهای کوچک به نمایش درآورند.
-
- رنگ: تصویرهای رنگی نسبت به تصویرهای سیاه و سفید مفیدتر هستند. تصویرهای سیاه و سفید، قادر به نشان دادن بخش از جنبه های اطلاعات نیستند. به علاوه، رنگ توجه یادگیرندگان را جلب می کند و انگیزه آنها را برای مطالعه کتاب افزایش میدهد.
-
محتوای تصویر: محتوای تصویر می تواند به ادراک محتوای درس کمک زیادی بکند. برای نمونه تصویر ادراک را افزایش میدهد زمانی که:
-
- اطلاعات اصلی متن را نشان دهد؛
-
- اهمیت اطلاعات جدید را در سراسر پیامهای آموزشی که ارائه میشوند ترسیم کنند؛
-
- به شرح روابط ساختاری ارائه شده توسط متن کمک کنند؛
- معانی بیشتری را به متن اضافه نمایند.
-
- عنوانها: تصویرها می توانند به گونه های مختلفی توسط مخاطبان تفسیر شوند. بدون وجود عنوان یا متن توصیف، خواننده ممکن است اطلاعاتی را که تصویر تلاش دارد ارائه کند به دشواری درک نماید.
مبانی نظری
رمزگردانی دوگانه
واضع این نظریه پایویو بیان میدارد که حافظه دراز مدت انسان از دو حافظه متمایز تشکیل می شود که یکی از آن دو اطلاعات کلامی و دیگری تصاویر ذهنی را در خود ذخیره میکنند. به عنوان مثال , اشیا یا رویدادهای عینی مانند گربه، گوسفند، تجارب تعطیلات نوروزی، دیدار از یک موزه به صورت تصاویر ذهنی ذخیره میشوند. امور انتزاعی مانند حقیقت، عدالت و از این قبیل به صورت کلامی ذخیره میشوند. همچنین بعضی امور که دارای هر دو ویژگی عینی و انتزاعی هستند, مانند خانه , احتمالا به هر دو صورت تصویری و کلامی در حافظه ذخیره میشوند، اما در این صورت یکی از دو رمز ممکن است بر دیگری غالب باشد. بنا به نظریه رمز دوگانه، اطلاعاتی که قابل رمز گردانی به هردو صورت تصویری و کلامی در حافظه ذخیره میشوند، اما در این صورت یکی از دو رمز ممکن است بر دیگری غالب باشد. بنابه نظریه رمز دوگانه, اطلاعاتی که قابل رمز گردانی به هر دو صورت تصویری و کلامی هستند آسان تر آموخته میشوند. نظریه رمز گردانی دوگانه بیان میکند که دو سیستم شناختی متمایز ولی مرتبط در زمینه پردازش و ذخیرهسازی اطلاعات تصویری و کلامی وجود دارد. این دو سیستم از نظر وظیفه و ساختار متمایز هستند. آنها از لحاظ وظیفه متمایزند زیرا یکی مخصوص اطلاعات کلامی و دیگری مربوط به اطلاعات تصویری میباشد. از نظر ساختار هر کدام از آنها اطلاعات را در واحدهای بازنمایی ویژهای ذخیره میکنند.
اختلاف ساختاری دیگر بین دو سیستم به نوع سازماندهی اطلاعات برمیگردد. اطلاعات تصویری به طور همزمان سازماندهی و پردازش میشوند؛ این در حالی است که اطلاعات کلامی در واحدهای بزرگتر و به صورت ترتیبی و پیدرپی سازماندهی میشوند و در پردازش آنها نیز به صورت ترتیبی و محدود میباشد(پایویو، ۱۹۷۱).
با وجود اینکه دو سیستم شناختی تصویری و کلامی از نظر وظیفه و ساختار متمایزند، آنها به یکدیگر متصل هستند و این امر انتقال اطلاعات از یک نوع (تصویری یا کلامی) به نوع دیگر (تصویری یا کلامی) را امکان پذیر میسازد. برای مثال دانش آموزان میتوانند بین واژه های کتاب و تصویرهای آن ارتباط برقرار کنند و هم چنین از طریق خواندن متن کتاب یک تصویر ذهنی را از آنچه استنباط میکنند بسازند.
طراحی کتاب های درسی و نظریه رمزگردانی دوگانه
تاکنون بررسی های اندکی در زمینه کاربرد نظریه رمزگردانی دوگانه درطراحی کتاب های درسی صورت گرفته است. مایر و همکاران(۱۹۹۵) به مظور بررسی کاربرد این نظریه و تاثیرات آن بر یادگیری، به مطالعه بهره گیری از دیاگرامها در متن کتاب های درسی پرداختند. آنها از دیاگرام برای نشان دادن فرایندها وهم چنین عملکرد دستگاههای مکانیکی استفاده کردند.جامعه آماری این پژوهش دانشجویان با دانش موضوعی اندک بودند آن ها عملکرد دانشجویان را بر حسب اطلاعاتی که به یاد می آوردند و تواناییشان در بهره گیری از اطلاعات جدید به منظور حل مسئله بررسی نمودند.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-09-30] [ 04:22:00 ب.ظ ]
|