منابع پایان نامه ها – جدول ۵-۴٫ نتایج آزمون کواریانس برای تعیین تاثیر خودکارآمدی بر اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان – 8 |
تحلیل آماری فرضیات پژوهش:
آمار استنباطی بخش اصلی تحلیل آماری را در بر میگیرد، در این پژوهش، اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر اهمال کاری تحصیلی و مؤلفه های آن مورد بررسی قرار گرفته است و فرضیهها مطابق با موضوع پژوهش طراحی شده است که برای سنجش آن ها از آزمون آماری تحلیل کواریانس استفاده شده است.
فرضیات آزمون آماری
در به کار گیری روش آماری، ابتدا با بهره گرفتن از آزمونهای آماری چون کولموگروف- اسمیرنوف[۹۴] و آزمون لوین[۹۵] نرمال بودن داده ها مورد آزمون قرار گرفت تا نوع آزمون آماری(پارامتری،غیرپارامتری) مورد استفاده مشخص میگردد.
جدول ۲-۴٫ آزمون کولوموگروف-اسمیرنوف تک نمونه ای برای متغیر های حاضر در پژوهش در پس آزمونها
شاخص آماری
Z
P
سطح معنی داری دو دامنه
آماده شدن برای امتحان
۸۹/۰
۳۹/۰
۰۵/۰
آماده شدن برای تکالیف
۹۳/۰
۳۴/۰
آماده کردن طرح های پروهشی
۷۹/۰
۵۴/۰
اهمال کاری به طور کلی
۸۹/۰
۳۹/۰
با توجه به جدول (۲-۴ )از آنجایی که معنی داری به دست آمده برای دو متغیر اصلی و مؤلفه های آن ها بزرگتر از سطح ۰۵/۰ میباشد داده های این پژوهش نرمال است و برای تحلیل آن ها می توان از آزمون های پارامتریک استفاده کرد.
جدول ۳-۴٫ آزمون لوین برای همگنی واریانس متغیرهای حاضر در پژوهش در پس آزمون ها
شاخص آماری
F
df1
df2
p
سطح معنی داری دو دامنه
آماده شدن برای امتحان
۹۹/۱
۱
۲۸
۱۶/۰
۰۵/۰
آماده شدن برای تکالیف
۰۱۹/۰
۱
۲۸
۸۹/۰
آماده کردن طرح های پروهشی
۳۲/۰
۱
۲۸
۹۸/۰
اهمال کاری تحصیلی به طور کلی
۴۶/۰
۱
۲۸
۵۰/۰
طبق جدول (۳-۴ )همان گونه که مشاهده می شود فرض تساوی واریانس ها برای همه متغیر ها برقرار است ( P≥۰٫۰۵).
جدول ۴-۴: نتایج تحلیل واریانس برای یکسان بودن شیب خط رگرسیون
مجموع مجذورات
درجه آزادی
میانگین مجذورات
آماره F
سطح معناداری
تعامل گروه و پیش آزمون اهمال کاری در امتحان
۲۳/۵۴
۲
۱۱/۲۷
۹۵/۱
۱۸/۰
تعامل گروه و پیش آزمون اهمال کاری در تکالیف
۹۴/۶۱
۲
۹۴/۳۰
۱۷/۱
۱۴/۰
تعامل گروه و پیش آزمون اهمال کاری در تکالیف
۵۹/۴۸
۲
۲۹/۲۴
۲۲/۱
۲۵/۰
تعامل گروه و پیش آزمون اهمال کاری به طور کلی
۴۳/۸۶
۲
۲۱/۴۳
۱۷/۲
۳۸/۰
همان طور که در جدول (۴-۴ )ملاحظه می شود آماره F، برای تعامل گروه و پیش آزمون در سطح ۰۵/۰ معنادار نمی باشد. این نتایج به معنای آن است که تفاوت معناداری میان ضرایب مشاهده نمی گردد در نتیجه فرض همگنی ضرایب برقرار است.
فرضیه اصلی : آموزش خودکارآمدی بر کاهش اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان مؤثر است.
برای آزمون این فرضیه از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شده است که در جدول۴-۴ قابل مشاهده است.
جدول ۵-۴٫ نتایج آزمون کواریانس برای تعیین تاثیر خودکارآمدی بر اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان
متغیر
شاخص آماری
SS
Df
MS
F
معنی داری
اندازه اثر
اهمال کاری تحصیلی
پیش آزمون
۴۰/۲۶۸۶
۱
۴۰/۲۶۸۶
۳۱/۲۲۲
۰۰۱/۰
۸۹/۰
گروه
۱۹/۹۴۳
۱
۱/۹۴۳
۰۵/۷۸
۰۰۱/۰
۷۴/۰
خطا
۲۶/۳۲۶
۲۷
۰۸/۱۲
کل
۰۰/۴۹۲۲۶
نتایج جدول (۵-۴ )نشان میدهد، باحذف تاثیر متغیر پیش آزمون و با توجه به ضریب F محاسبه شده (۰۵/۸۷)، مشاهده می شود که بین میانگین های تعدیل شده نمرات اهمال کاری تحصیلی شرکت کنندگان برحسب عضویت گروهی«آزمایش و کنترل» در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری مشاهده می شود(P<0.01).بنابرین با توجه به نتایج جدول(۵-۴) نتیجه گرفته می شود که فرض صفر رد شده و استفاده از آموزش خودکارآمدی در شرکت کنندگان گروه آزمایشی موجب کاهش اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان شده است.
فرضیه فرعی اول:آموزش خودکارآمدی بر کاهش اهمال کاری«آماده شدن برای امتحان»مؤثر است.
جدول۶-۴٫ نتایج آزمون کواریانس برای تعیین تاثیر آموزش خودکارآمدی بر کاهش اهمال کاری آماده شدن برای امتحان
متغیر
شاخص آماری
SS
Df
MS
F
معنی داری
اندازه اثر
آماده شدن برای امتحان
پیش آزمون
۱۲/۱۸۱
۱
۱۲/۱۸۱
۹۳/۳۱
۰۰۱/۰
۵۴/۰
گروه
۸۰/۴۳
۱
۸۰/۴۳
۷۲/۷
۰۱۰/۰
۲۲/۰
خطا
۱۴/۱۵۳
۲۷
۶۷/۵
کل
۰۰/۲۲۵۰
۳۰
نتایج جدول (۶-۴) نشان میدهد، باحذف تاثیر متغیر پیش آزمون و با توجه به ضریب F محاسبه شده (۷۲/۷) ، مشاهده می شود که بین میانگین های تعدیل شده نمرات آماده شدن برای امتحان شرکت کنندگان برحسب عضویت گروهی«آزمایش و کنترل» در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری مشاهده می شود(P<0.01).بنابرین با توجه به نتایج جدول(۶-۴) نتیجه گرفته می شود که فرض صفر رد می شود. به این معنی که استفاده از آموزش خودکارآمدی در شرکت کنندگان گروه آزمایش به نسبت گروه کنترل تاثیر بیشتری بر کاهش آماده کردن برای امتحان دانش آموزان داشته است.
فرضیه فرعی دوم: آموزش خودکارآمدی بر کاهش اهمال کاری «آماده کردن تکالیف» مؤثر است.
جدول۷-۴٫نتایج آزمون کواریانس برای تعیین تاثیر آموزش خودکارآمدی بر کاهش اهمال کاری آماده کردن تکالیف دانش آموزان
متغیر
شاخص آماری
SS
Df
MS
F
معنی داری
اندازه اثر
آماده کردن تکالیف
پیش آزمون
۷۹/۱۷۷
۱
۷۹/۱۷۷
۰۳/۴۵
۰۰۱/۰
۶۲/۰
گروه
۷۴/۱۱۰
۱
۷۴/۱۱۰
۰۴/۲۸
۰۰۱/۰
۵۱/۰
خطا
۶۰/۱۰۶
۲۷
۹۴/۳
کل
۰۰/۲۷۰۶
۳۰
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-09-30] [ 03:33:00 ب.ظ ]
|