۱٫ Schirbel

۲٫ Elander

۳٫ Grasso

۴٫ Clemenzi

۵٫ Tonini

فصل سوم

طرح پژوهش

۱-۳)روش تحقیق:

یکی از انواع روش های تحقیق توصیفی (غیر آزمایشی) تحقیق همبستگی است. در این نوع تحقیق رابطه میان متغیرها بر اساس هدف تحقیق تحلیل می‌گردد. در این پژوهش با توجه به هدف مطالعه، ۳ متغیر پیش بین و ۵ متغیر ملاک بررسی می شود لذا از تحلیل رگرسیون۱ چندگانه استفاده شده است.در تحقیقاتی که از تحلیل رگرسیون استفاده می شود، هدف معمولا پیش‌بینی یک یا جند متغیر ملاک از یک یا چند متغیر پیش بین است. چنانچه هدف پیش‌بینی یک متغیر ملاک از چند متغیر پیش بین باشد از مدل رگرسیون چندگانه۲ استفاده می شود. در صورتی که هدف، پیش‌بینی همزمان چند متغیر ملاک از متغیرهای پیش بین یا زیر مجموعه ای از آن ها باشد از مدل رگرسیون چند متغیری۳ استفاده می شود( سرمد، ۱۳۸۴).

۲-۳)جامعه آماری:

کلیه بیماران مبتلا به درد های مزمن از قبیل : کمردرد، پا درد ، میگرن، دست درد، رماتیسم، آرتروز مراجعه کننده به مراکز درد دربیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شهر تهران طی سال ۱۳۹۰ جامعه پژوهش را تشکیل می‌دهند.

۱٫ Regression

۲٫ Multiple Regressions

۳٫ Multivariate Regressions

۳-۳)نمونه آماری و روش نمونه گیری:

در این پژوهش تعداد ۳۰۰ نفر با توجه به تعداد متغیرها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ( سه متغیر پیش بین و ۵ مؤلفه‌ و متغیر ملاک)‌به این ترتیب که به ازای هر متغیر ۴۰ نمونه انتخاب شد (هویت و کرامر، ۱۳۸۸) نمونه ها از افراد بین ۱۸-۶۵ سال انتخاب شدند. تعداد ۱۰ نمونه از کل نمونه ها حذف شدند و تحلیل آماری بر روی ۲۹۰ نمونه انجام گرفت، برای انتخاب نمونه های تحقیق از روش تصادفی چند مرحله ای استفاده شد.

۴-۳)روش جمع‌ آوری داده ها:

در پژوهش های علمی برای جمع‌ آوری اطلاعات رو ش ها و ابزار متعددی وجود دارد که یک پژوهشگر با توجه به موضوع و اهداف تحقیق خویش و ویژگی های نمونه باید روش مناسبی را انتخاب نماید ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسش نامه بود.

روش کار ‌به این صورت بوده است که پژوهشگر با اخذ مجوز از دانشگاه و با هماهنگی با مراکز درد اقدام به تکمیل پرسشنامه‌ها نموده است، به بیماران داوطلب مبتلا به دردهای مزمن پرسشنامه های تاب آوری کانر و دیوید سون و کیفیت زندگی داده شد و از آن ها خواسته شد که در همان محل اقدام به پر کردن پرسشنامه‌ها نمایند همچنین برای تعدادی از بیماران که تحصیلات لازم برای خواندن گویه های پرسشنامه را نداشتند، سوالات پرسشنامه‌ها توسط پژوهشگر خوانده شد و سپس پاسخ های مورد نظر ثبت گردید.

۵-۳)توصیف ابزارها

۱-۵-۳) پرسشنامه تاب آوری کانر و دیوید سون

مقیاس تاب آوری کانر دیویدسون(۲۰۰۳) یک ابزار ۲۵ سؤالی است، که سازه تاب آوری را در اندازه های پنج درجه ای لیکرت از صفر تا چهار مقیاس تاب آوری ( هرگز ، به ندرت ، گاهی اوقات ، همیشه ) میسنجد. حداقل نمره تاب آوری آزمودنی در این مقیاس صفر و حداکثر نمره وی صد است . میانگین نمره ۵۰ است، نمره کمتر از ۵۰ نشانه تاب آوری کمتر و نمره بیشتر از ۵۰ نشانه ی تاب آوری بیشتر است.

۲-۵-۳) روایی و اعتبار پرسشنامه کانر و دیود سون

سیامکی،جوکار و صحرا گرد (۱۳۸۶) اعتبار این مقیاس را به وسیله ی ضریب آلفا ۸۷/۰ گزارش کرده‌اند هم چنین نتایج آزمون تحلیل عامل این مقیاس نیز بیانگر وجود یک عامل عمومی در مقیاس بود . مقدار ضریب KMO برای این تحلیل برابر با ۸۹/۰ بود و مقدار آزمون کرویت بارتلت برابر با ۶۴/۶ بود . این عامل۶/۲۶% از واریانس کل مقیاس را تعیین می‌کند.

۳-۵-۳)پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی

مقیاس کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانیWHOQOL-BREF دارای ۲۶ سوال است که به ارزیابی چهار بعد کیفیت زندگی افراد به وسیله یک مقیاس لیکرتی۱تا ۵ می‌پردازد که عبارت اند از : ۱) سلامت جسمی۲) سلامت روانشناختی۳) روابط اجتماعی۴) محیط اجتماعی. که به ترتیب دارای ۷،۶،۳،۸گویه هستند و ۲ سوال اول مربوط به هیچکدام از حیطه ها نیستند و کیفیت زندگی را به صورت کلی مورد بررسی قرار می‌دهند، همچنین سؤال‌‌های ۳،۴و۲۶دارای نمره گذاری معکوس هستند. این مقیاس به ۱۹ زبان مختلف ترجمه شده است، که در کشورهای مختلف برای اندازه گیری کیفیت زندگی افراد از آن استفاده می شود. گروه مطالعاتی سازمان جهانی بهداشت، این مقیاس را یک مقیاس بین فرهنگی می‌داند و به همین دلیل از آن در فرهنگ‌های مختلف استفاده می شود .

۴-۵-۳)روایی و اعتبار پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی

این ابزار با همکاری سازمان بهداشت جهانی و ۱۵ مرکز بین‌المللی تهیه شده است و در واقع یک معیار سنج بین‌المللی بوده و به روش خود آن سازمان ترجمه شده است و در حال حاضر برای تحقیقات کیفیت زندگی در بین فرهنگ ها و ملل مختلف استفاده می شود (پیغمبر دوست ،۱۳۸۸).

ضریب آلفای این پرسشنامه در ایران به ترتیب در زیر مقیاس ها ۷۰/۰ ,۷۳/۰, ۵۵/۰, ۸۴/۰ بوده است.این ضریب برای کل مقیاس ۸۹/۰است (نجاتی و همکاران،۱۳۸۵)، با توجه به ضرایب یاد شده میتوان پایایی این پرسشنامه مطلوب قلمداد کرد.

۵-۵-۳)روش تجزیه و تحلیل داده ها

برای پاسخ به سوالات پژوهش و تحلیل فرضیات در این فصل از روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. پس از جمع‌ آوری اطلاعات، با بهره گرفتن از نرم افزارهای Spss & Jmp اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. از روش های توصیفی مانند فراوانی، میانگین، انحراف معیار، کجی و.. برای توصیف داده ها و در راستای تحلیل داده ها و بررسی فرضیات پژوهش از روش های همبستگی و تحلیل رگرسیون چند چندگانه استفاده گردید، که در فصل ۴ به توضیح آن ها پرداخته شده است.

فصل چهارم

تجزیه و تحلیل آماری داده ها

۱-۴) مقدمه

در فصل چهارم به تجزیه و تحلیل داده های پژوهش پرداخته شد.

برای پاسخ به سوالات پژوهش و تحلیل فرضیات در این فصل از روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید.

پس از جمع‌ آوری اطلاعات، با بهره گرفتن از نرم افزارهای Spss & Jmp اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. در راستای تحلیل داده ها و بررسی فرضیات پژوهش از روش های همبستگی و تحلیل رگرسیون چند متغیری استفاده گردید ، که در این فصل به توضیح آن ها پرداخته شده است.

۲-۴) تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها

جدول ۴-۱)فراوانی نمونه ها بر اساس جنس ، سن وتحصیلات

جنس
سن
میزان تحصیلات
مرد
زن
۴۰≥
>41
کارشناسی و بالاتر
پایین تر

از کارشناسی

تعداد
۱۴۶
۱۴۴
۱۰۲
۱۸۸
۹۷
۱۹۳
جمع کل
۲۹۰
۲۹۰
۲۹۰