نمودار ۴-۲: مقایسه میانگین نمرات پیش آزمون و آزمون یادداری

نمودار ۴-۲ نیز نشان دهنده ی وضعیت میانگین عملکرد یادداری کلی مفاهیم مورد تدریس دو گروه در پیش آزمون و آزمون یادداری و مجموع عملکرد کل افراد مورد مطالعه است. با مشاهده ی عملکرد دو گروه در پیش آزمون و مقایسه ی آن با میانگین کلی مشاهده می شود که سه میانگین تقریباً در یک خط است. اگر چه در آزمون یادداری عملکرد دو گروه رشد داشته است. اما وضعیت گروه آزمایش هم از گروه کنترل و هم مجموع میانگین میانگین ها بالاتر است و گروه کنترل از وضعیت ضعیف تری نسبت به گروه آزمایش و همچنین میانگین کلی، برخوردار است.

یادگیری اطلاعات کلامی:

جدول ۴-۴: شاخص­ های توصیفی میزان پیش دانسته ها و یادگیری اطلاعات کلامی در دو گروه

گروه/// شاخص های آماری

آزمون

میانگین

اختلاف میانگین ها

انحراف معیار

حداقل نمره

حداکثر نمره

آزمایش

پیش آزمون

۵۱٫۸۱

۳۹٫۱

۱۱٫۸۲

۲۷٫۲۷

۶۹٫۷

پس آزمون

۹۰٫۹۱

۶٫۱۴

۷۸٫۷۹

۱۰۰

کنترل

پیش آزمون

۴۷٫۴۷

۳۷٫۲۳

۷٫۳۸

۳۰٫۳

۶۳٫۶۴

پس آزمون

۸۴٫۷

۸٫۳۲

۷۲٫۷۳

۹۶٫۹۷

کل

پیش آزمون

۴۹٫۶۴

۳۸٫۱۷

۹٫۹۸

۲۷٫۲۷

۶۹٫۷

پس آزمون

۸۷٫۸۱

۷٫۸۸

۷۲٫۷۳

۱۰۰

میانگین ها از ۱۰۰ می‌باشد.

شاخص های توصیفی ارائه شده ‌در مورد پیش دانسته ها و میزان یادگیری اطلاعات کلامی افراد مورد مطالعه در دو گروه آزمایش و کنترل در (جدول ۴-۴) نشان دهنده ی آن است که اگر چه نمرات افراد آزمودنی در دو گروه در پیش آزمون به هم نزدیک است و در پس آزمون نیز در هر دو گروه نسبت به پیش آزمون رشد داشته است، اما مقایسه ی این رشد بر اساس ستون «اختلاف میانگین ها» بیانگر آن است که رشد نمرات گروه آزمایش (۳۹٫۱) در پس آزمون نسبت به پیش آزمون، در قیاس با گروه کنترل (۳۷٫۲۳)، به اندازه ی (۱٫۸۷) واحد بیشتر بوده است. و در مقایسه ی ‌عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل در قیاس با مجموع کل اختلاف میانگین های حاصل نیز (۳۸٫۱۷)، عملکرد گروه آزمایش بالاتر از این مجموع و عملکرد گروه کنترل پایین تر از آن بوده است.

نمودار ۴-۳: مقایسه میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون یادگیری اطلاعات کلامی

نمودار ۴-۳ نیز نشان دهنده ی وضعیت میانگین عملکرد یادگیری اطلاعات کلامی دو گروه در پیش آزمون و پس آزمون و مجموع عملکرد کل افراد مورد مطالعه است. با مشاهده ی عملکرد دو گروه در پیش آزمون و مقایسه ی آن با میانگین کلی مشاهده ی می شود که سه میانگین تقریباً در یک خط است. اگر چه در پس آزمون عملکرد دو گروه رشد داشته است. اما وضعیت گروه آزمایش هم از گروه کنترل و هم مجموع میانگین میانگین ها بالاتر است و گروه کنترل از وضعیت ضعیف تری نسبت به گروه آزمایش و همچنین میانگین کلی، برخوردار است.

یادگیری مهارت های ذهنی:

جدول ۴-۵: شاخص های توصیفی میزان پیش دانسته ها و یادگیری مهارت های ذهنی در دو گروه

گروه/// شاخص های آماری

آزمون

میانگین

اختلاف میانگین ها

انحراف معیار

حداقل نمره

حداکثر نمره

آزمایش

پیش آزمون

۳۶٫۲۲

۴۷٫۶۱

۱۲٫۰۶

۱۸٫۱۸

۶۳٫۶۴

پس آزمون

۸۳٫۸۳

۸٫۹

۷۱٫۰۵

۱۰۰

کنترل

پیش آزمون

۳۰٫۸۸

۴۰٫۱۷

۹٫۹۹

۱۲٫۱۲

۵۱٫۵۲

پس آزمون

۷۱٫۰۵

۱۰٫۵۳

۵۰

۹۲٫۱۱

کل

پیش آزمون

۳۳٫۵۵

۴۳٫۸۹

۱۱٫۲۷

۱۲٫۱۲

۶۳٫۶۴

پس آزمون

۷۷٫۴۴

۱۱٫۶

۵۰

۱۰۰

میانگین ها از ۱۰۰ می‌باشد.

شاخص های توصیفی ارائه شده ‌در مورد پیش دانسته ها و میزان یادگیری مهارت های ذهنی افراد مورد مطالعه در دو گروه آزمایش و کنترل در (جدول ۴-۵) نشان دهنده ی آن است که اگر چه نمرات افراد آزمودنی در دو گروه در پیش آزمون به هم نزدیک است و در پس آزمون نیز در هر دو گروه نسبت به پیش آزمون رشد داشته است، اما مقایسه ی این رشد بر اساس ستون «اختلاف میانگین ها» بیانگر آن است که رشد نمرات گروه آزمایش (۴۷٫۶۱) در پس آزمون نسبت به پیش آزمون، در قیاس با گروه کنترل (۴۰٫۱۷)، به اندازه ی (۷٫۴۴) واحد بیشتر بوده است. و در مقایسه ی ‌عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل در قیاس با مجموع کل اختلاف میانگین های حاصل نیز (۴۳٫۸۹)، عملکرد گروه آزمایش بالاتر از این مجموع و عملکرد گروه کنترل پایین تر از آن بوده است.

نمودار ۴-۴: مقایسه میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون یادگیری مهارت های ذهنی

نمودار ۴-۴ نیز نشان دهنده ی وضعیت میانگین عملکرد یادگیری مهارت های ذهنی دو گروه در پیش آزمون و پس آزمون و مجموع عملکرد کل افراد مورد مطالعه است. با مشاهده ی عملکرد دو گروه در پیش آزمون و مقایسه ی آن با میانگین کلی مشاهده ی می شود که سه میانگین تقریباً در یک خط است. اگر چه در پس آزمون عملکرد دو گروه رشد داشته است. اما وضعیت گروه آزمایش هم از گروه کنترل و هم مجموع میانگین میانگین ها بالاتر است و گروه کنترل از وضعیت ضعیف تری نسبت به گروه آزمایش و همچنین میانگین کلی، برخوردار است.

راهبردهای شناختی:

جدول ۴-۶: شاخص های توصیفی میزان راهبردهای شناختی در دو گروه

گروه/// شاخص های آماری

آزمون

میانگین

اختلاف میانگین ها

انحراف معیار

حداقل نمره

حداکثر نمره

آزمایش

پیش آزمون

۱۲۱

۲۳٫۲۸

۶٫۵۷

۱۰۷

۱۳۳

پس آزمون

۱۴۴٫۲۸

۴٫۹۴

۱۳۶

۱۵۵

کنترل

پیش آزمون

۱۱۸٫۷۱

۱۶٫۱۵

۹٫۱۱

۱۰۵

۱۴۱

پس آزمون

۱۳۴٫۸۶

۶٫۸۲

۱۲۶

۱۵۳

کل

پیش آزمون

۱۱۹٫۸۶

۱۹٫۷۱

۷٫۹۳

۱۰۵

۱۴۱

پس آزمون

۱۳۹٫۵۷

۷٫۵۷

۱۲۶

۱۵۵

میانگین ها از ۲۰۵ می‌باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...