مقالات تحقیقاتی و پایان نامه ها – اولاً) در اتلاف مستقیماً و مباشرتاً خسارت از سوی زیانزننده متوجه خسارتدیده میگردد. – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
قاعده تسبیب یکی از قواعد فقهی و حقوقی است که به لحاظ آثار فراوانش تحقیق و بررسی پیرامون آن دارای فوائد و ثمرات بسیار است و در مباحث مختلفی از فقه مانند کتاب عصب، قصاص و دیات مورد بررسی فقها قرار گرفته است.
«سبب» در لغت به معنی ریسمان[۸۹] به کار رفته است: راغب اصفهانی مینویسد «سبب ریسمانی است که به وسیله آن از نخل بالا میروند» و در مصباح المنیر نیز به همین معنی آمده است. طوری که سبب، هر آن چیزی است که به وسیله آن به امری از امر دست یافته میشود».
سبب در بابت ضمان، در میان فقها دارای تعاریف متعددی است، طوری که محقق حلی مینویسد: «ما لولاه لما حصل التلف لکن عله التلف غیره»[۹۰].
بر اساس این تعریف، سبب چیزی است که اگر نباشد، تلف هم حاصل نمیشود بلکه برای حصول تلف، به علت دیگری نیاز است که آن علت با سبب متفاوت است.اگر چه وجود سبب در اثرگذاری علت مدخلیت دارد، به نحوی که اگر سبب نباشد علت تأثیر نخواهد داشت.
محقق کرکی در تعریف خود ضمن تأیید تعریف علامه حلی میگوید: «سبب، ایجاد چیزی است که یا وجود آن، تلف حاصل میشود اما علت وقوع آن چیز دیگری است، مشروط به اینکه سبب از اموری باشد که انتظار علت تلف با آن وجود داشته باشد به اینکه همراه بودن علت یا سبب فراوان باشد». به دیگر سخن، به سبب توجه میکنیم اگر علت تلف، از آن متوقع باشد، سبب موجب ضمان است وگرنه موجب ضمان نخواهد بود.
شهید اول سبب را به «فعل ملزوم العله»[۹۱] تعریف میکند که منظور وی از ملزوم علت، امری است که علت بدون آن تأثیری ندارد. میرزای نائینی درباره ضمان سبب مینویسد: «ضابطه ضمان سبب، این است که فعل بر مقدمه اعدادی مترتب شود، به طوری که میان آن و مقدمه فاعل مباشر ارادی واسطه قرار نگیرد.
مثلاً در مثال کندن چاه و سقوط در آن، میان موت مترتب بر سقوط در چاه و فعل کندن چاه، کار ارادی دیگری واسطه قرار نگرفته است. در نتیجه مسئولیت به عهده کننده چاه است.»
سیدمحمدباقر صدر[۹۲] ضمن تأکید بر قابل استناد بودن اتلاف به مسبب، در تعریف ضمان به تسبیب میگوید: «ضمان به تسبیب جایی است که تسبیب موجب صدق اسناد اتلاف به مسبب میگردد و این در صورتی است که میان تسبیب و تلف مال، اراده فاعل مختار قرار نگیرد به اینکه یا اراده در میان نباشد – مثل صورتی که شخص چاهی کند و….
و دیگری در آن افتد – و یا اینکه ارادهای وجود دارد اما این اراده در حکم عدم است. مثل اراده طفل – اما با واسطه قرار گرفتن اراده فعال مختار، اتلاف به سبب استاد داده نمیشود».
مرحوم میرزا محمد بجنوردی ضمن بررسی روایات تسبیب به روایت سکونی از ابی عبدالله (ع) (من أخرج میزاناً او کیفاً …) اشاره میکند و مینویسد: «انصاف این است که از این روایت قاعده کلی استظهار میشود و آن این است در هر فعلی که از فاعل مختار صادر شده و در عادت سبب وقوع تلف در مال یا جان مسلمین میگردد و میان آن فعل و تلف، فعل فاعل عاقل از روی عمد و اختیار به طوری که در نزد عرف تلف به او مستند شود، واسطه قرار نگیرد، فاعل سبب (مسبب) ضامن است. این استطهار از روایت بوده و قیاس نیست».
میرفتاح مراغهای[۹۳] علت تقسیم اتلاف به مباشر و تسبیب را ضابطه عرفی میداند و مینویسید: «بر اساس آنچه از تصوص و فتاوا به دست میآید منشأ ضمان اتلاف است. بنابرین به لحاظ عرف باید «تلف» صدق کند. این که فقیهان اتلاف را به مباشر و سبب محدود کردهاند به خاطر ارائه ضابطه عرفی بوده است و گرنه دلیلی بر مباشرت و تسبیب و تقدیم یکی بر دیگری وجود ندارد.
پس معیار صدق عرفی است: این معیار گاهی بر مباشر و گاهی بر سبب و گاهی بر هر دو منطبق است».
حضرت امام قاعده تسبیب را از مصادیق قاعده اتلاف میدانند تا جایی که مینویسند: «للصمان سببان آخران: الاتلاف و التسبیب و بعباره اخری له سبب اخر و هو الاتلاف،سواء کان بالمباشره او التسبیب» یعنی ضمان دو سبب دیگر هم دارد:اتلاف و تسبیب به عبارت دیگر، ضمان یک سبب دیگر داشته که همان اتلاف است. چه اینکه اتلاف به صورت مباشری میباشد یا به صورت تسبیب و بعد ایشان در تعریف تسبیب چنین میفرمایند: «و اما الاتلاف بالتسبیب فهو ایجاد شیء یترتب علیه الاتلاف بسبب وقوع شیء»[۹۴].
از تعاریف مطرح شده در باب تسبیب، چنین جمعبندی میشود که هر فعلی که از فاعل مختار صادر شود و موجب تلف در مال یا جان کسی گردد و از نظر عرفی بشود تلف را به آن فاعل اسناد داد و میان تسبیب و تلف مال، اراده فاعل دیگری قرار نگیرد یا اینکه اراده واسطه، در حکم عدم باشد (مثل طفل) آن سبب موجب ضمان است.
با این بیان، میان اتلاف و تسبیب دو فرق عمده وجود دارد:
اولاً) در اتلاف مستقیماً و مباشرتاً خسارت از سوی زیانزننده متوجه خسارتدیده میگردد.
ثانیاًً) در اتلاف همیشه فعل مثبت موجب ورود خسارت است و هیچگاه ترک فعل از مصادیق اتلاف نمیتواند باشد. در حالی که در تسبیب فعل موجب مورد ضرر و خسارت هم مثبت (ایجابی) و هم منفی (سلبی) است.
در تسبیب ایجابی، در حقیقت مسبب با انجام عملی زمینه اتلاف را فراهم میآورد. مثل گذارن سنگ، ایجاد لغزشگاه و لغزنده کردن معبر. اما در تسبیب سلبی، با ترک عملی که از اتلاف جلوگیری میکند زمینه اتلاف را به وجود میآورد. قاعده کلی در صدق تسبیب سلبی با تسبیب از طریق ترک فعل آن است که هر کس در انجام وظایف شرعی و با تعهدات ناشی از قراردادهای خود کوتاه نماید و بر اثر آن ضرر و زیان کلی یا جزئی و مالی یا جانی به دیگران برسد، ضامن «ما تلف» میباشد. این اصل مصادیقی در ابواب مختلف عقود و ایقاعات مانند بیع، اجاره و عاریه دارد و نیز مواردی در حدود و دیات و قصاص و همچنین در حقوق عمومی میتوان یافت که از مصادیق این قاعده کلی هستند.
۴-۱-۳- تعدد اسباب
اگر در ایجاد زیان، بیش از یک سبب مدخلیت داشته و مباشر هم یا وجود نداشته و یا با وجود آن مسئول قلمداد نگردد موضوع تعدد اسباب مطرح میشود. در این حالت، مسئله دو صورت دارد:
الف) سببها در عرض یکدیگر باشند: چنان که دو یا چند نفر چاهی بکنند و کسی در آن بیفتد و تلف شود همه آن ها مسئول و ضامن تلف و خسارت هستند. حضرت امام (ره) در این مورد مینویسد: «لو اشترک اثنان او اکثر فی وضع حجر مثلاً فالضمان علی الجمیع، و الظاهرانه بالسویه و ان اختلاف قواهم».
ب) سببها در طول یکدیگر باشید: چنان که یکی در مسیر راه سنگی قرار دهد و دیگری در کنار آن گودالی بکند و رهگذری نخست به سبک برخورد کند و سپس در گودال افتد و در اثر هر دو تلف شود در اینگونه موارد در تعیین ضامن اختلاف نظر است. فقها اغلب این موضوع را تحت عنوان «لو حفر بنراً قریبه العمق فعمقها غیره» مطرح کرده و به بررسی آن پرداختهاند.[۹۵]
علامه حلی، در این باره مینویسد «اگر کسی چاه کم عمقی حفر کند و دیگری آن را عمیقتر کند پس ضمنان برعهده اولی است و تساوی در ضمان نیز محتمل است.» محقق اردبیلی سه احتمال را مطرح کردهاست:
مسئولیت شخصی اول به تنهایی، مسئولیت شخص دوم به تنهایی و مسئولیت مشترک.
محقق حلی احتمال اشتراک و تساوی در مسئولیت را اختیار کردهاست. دلیل وی این است که تلف حاصل یکی از اسباب به تنهایی نیست. [۹۶]
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-09-30] [ 03:58:00 ب.ظ ]
|