فایل های دانشگاهی| روش های سنجش (روش اندازه گیری یا توصیف) – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
جدول ۱-۲ :روندهای اخیر در هدف سنجش های کلاسی (مک میلان، ۲۰۰۱)
از
به
تأکید صرف بر نتایج پس از یادگیری
واقعیت ها و مهارت های مجزا و نا مربوط
سنجش با تکالیف غیر بافت مند
پاسخ های درست واحد
ارائه بازخورد کم به دانش آموزان
سنجش گهگاهی
کنترل کردن و مستند کردن
ارائه دانش با تکالیف غیر واقعی
دانستن و فهم ساده
حفظ کردن
سنجش فرایند در طول یادگیری
مهارت های یکپارچه
سنجش با تکالیف بافتمند
پاسخ های درست زیاد
ارائه بازخورد زیاد به دانش آموزان
سنجش مداوم
برانگیختن
ارائه دانش با تکالیف واقعی
فهم عمیق و کاربستن
فکر کردن
پس از مشخص شدن هدفهای سنجش، اطلاعات مورد نیاز برای برآورد هدفهای مذکور ضرورت مییابد. بنابرین در این جا روشهای مناسب برای جمع آوری و ترکیب اطلاعات، مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.
روش های سنجش (روش اندازه گیری یا توصیف)
پس از آن که هدف سنجش مشخص شد ضروری است که روش اندازه گیری ویژگی یا مهارت مورد نظر انتخاب شود. به عبارت دیگر، روش سنجش به هدف سنجش بستگی دارد. روشی که به خوبی برای یک هدف کارایی دارد ممکن است به خوبی برای هدف دیگر کارساز نباشد. در اینجا روشهای سنجش با توجه به مبانی نظری مربوطه، مورد بررسی قرار می گیرند. در اوایل قرن بیستم میلادی تا یکی دو دهه اواخر همان قرن، روانشناسی رفتاری یا رفتارگرایی بر محافل آموزشی تسلط داشت و به همین سبب رویکرد غالب در سنجش یادگیری دانش آموزان و دانشجویان متأثر از همین روانشناسی بود. طبق نظریه های روانشناسی رفتاری، یادگیری در گامهای کوچک صورت میپذیرد و یادگیری در رویکرد رفتارگرایی بر اندازه گیری این گامهای کوچک استوار است و روشها و ابزارهایی که برای این منظور به کار میروند عمدتاًً آزمون های عینی و متداولترین آن ها آزمونهای چند گزینهای هستند. از دو سه دهه پایانی قرن بیستم به بعد، رویکردهای تازهتر روانشناسی (مانند شناختگرایی و ساختن گرایی) یا به میدان گذاشتند و فرضهای بنیادین روانشناسی یادگیری را با چالش مواجه کردند. از جمله فرضهای روانشناسی رفتاری که مورد انتقاد روانشناسیهای غیر رفتاری قرار گرفته این است که مهارت های ساده و پایه باید بیش از مهارت های تفکر، استدلال و حل مسئله آموخته شوند. در مقابل، فرض نظریه های شناختی و ساختنگرایی این است که یادگیری واقعی حتی در ابتداییترین سطح مستلزم کوشش فعال یادگیرنده در ساختن دانش از راه تفکر و استدلال است (سیف، ۱۳۸۴).
ظهور نظریه های جدید درحوزه یادگیری نظیر شناختگرایی و ساختن گرایی، باعث شد تا شکلهای جدیدی از سنجش آموزشی شروع به ظهور نمایند. روشهای جدید سنجش بر فلسفه و هدف متفاوتی برای ایجاد رابطه قویتری بین آموزش و سنجش مبتنی هستند و قصد دارند تا یادگیری را معنیدارتر سازند. هدف این روشهای جدید صرفاً تسلط یابی دانش آموزان بر محتوا نیست بلکه هدف سنجش تواناییهای عالی ذهن مانند تفکر، استدلال، حل مسئله، درک و فهم و کاربرد مطالب یاد گرفته شده در موقعیتهای زندگی واقعی است. به طور کلی در دهههای گذشته، خط مشیها و روشهای سنجش دستخوش تغییر و تحولات اساسی بوده اند (لین[۱۹]، ۱۹۹۱). روشهای قدیم و جدید سنجش برای برجسته کردن ماهیت در حال تغییر سنجش آموزشی به عنوان سنجشهای قدیم و جایگزین طبقه بندی شدهاند (مک میلان، ۲۰۰۱).
کانینگهام[۲۰] (۱۹۹۸) روشهای سنجش را که از قبل موجود بوده اند تحت عنوان روشهای قدیمی و روشهای جدید را تحت عنوان سنجش جایگزین نامگذاری کردهاست. اصطلاحات دیگری نیز برای نامگذاری روش های جدید سنجش استفاده شده است که از جمله آنها میتوان به سنجش مبتنی بر عملکرد، سنجش عملکردی، آزمون عملکردی و سنجش اصیل اشاره کرد. البته این اصطلاحات مترادف نیستند و هر یک تفاوت ظریف خودشان را دارند (سیف، ۱۳۸۴).
از طرف دیگر سنجش اصیل یا جایگزین اصطلاح چتر مانندی است که دربر گیرنده روشهای مختلف سنجش است. روش های سنجش اصیل یا جایگزین عبارتنداز: سنجشهای مبتنی بر عملکرد، سنجش مشاهدهای، خود سنجی دانش آموز، سنجش به وسیله همسالان، سنجش با بهره گرفتن از کار پوشه. جدول ۲-۲ انواع مختلف آزمون را برحسب ملاکهای روش سنجش (قدیمی و جایگزین) و نوع سؤال (انتخاب پاسخ و ساخت پاسخ) طبقه بندی کردهاست (مک میلان، ۲۰۰۱).
جدول ۲-۲ :طبقه بندی روشهای سنجش (مک میلان، ۲۰۰۱)
روش سنجش
نوع سؤال
سنجش قدیمی
سنجش جایگزین
انتخاب پاسخ
چند گزینهای – صحیح- غلط
جور کردنی – دو گزینهای
مشاهده سازمان یافته-مصاحبه سازمان یافته
زمینه یابی
خود سنجی دانش آموز
ساخت پاسخ
کامل کردنی-کوته پاسخ-انشایی
مشاهده حکایت گونه-مصاحبه غیر سازمان یافته
گزارش
سنجش عملکردی-سنجش واقعی
سنجش کارپوشه-نمایش
خودسنجی دانش آموز
طرفداران روش های سنجش اصیل یا جایگزین معتقدند که این روش ها در کلاس درس نه تنها روشی بهتر برای ارزشیابی دانش آموزان فراهم می آورند بلکه آن ها انگیزه پیشرفت، مهارت های تفکر سطح بالا و بالاخره پیشرفت تحصیلی را افزایش میدهند. در پژوهش حاضر از بین روش های مختلف سنجش جدید، سنجش عملکردی مورد توجه قرار گرفته و در این جا این روش سنجش مورد بررسی قرار میگیرد.
سنجش عملکردی
یک دسته مهم از روش های سنجش اصیل یا جایگزین، سنجش عملکردی نام دارد. سنجش عملکردی به عنوان سنجشهای مستقیم، سنجش های جایگزین، سنجش های اصیل یا واقعی و سنجش های مبتنی بر عملکرد توصیف شده است . از سنجش عملکردی تعریف های مختلفی ارائه شده است. در این به چند تا از این تعریف ها اشاره می شود:
– سنجش عملکردی نوعی از آزمون است که مستلزم نشان دادن فهم و مهارت در زمینه های کاربردی، روندی یا باز پاسخ است (بیکر[۲۱]،۱۹۹۳).
– سنجش عملکردی عبارت است از فعالیتهای اندازه گیری که از دانش آموزان می خواهند تا مهارت هایی شبیه به مهارت های مورد نیاز زندگی واقعی از خود نشان دهند (دمبو، ۱۹۹۴).
– سنجش عملکردی به تکالیف، مسایل یا سؤالاتی اشاره دارد که در آن ها فرد باید پاسخ خاص خودش را ارائه نماید (ولف، ۱۹۹۴).
– منظور از سنجش عملکردی ایجاد اندازه گیریهایی از پیشرفت تحصیلی دانش آموز است که بر توانایی دانش آموز برای به کارگیری فهم ادراکی و مهارت های حل مسئلهاش در موقعیتهای تازه متمرکز است (شیولسون[۲۲]،۱۹۹۳).
سنجش عملکردی یا آزمونهای عملکردی به نوع اصیل و جایگزینی از سنجش اشاره دارند که در آن دانش آموزان از طریق فعالیت در تکالیف دنیای واقعی به طور مستقیم سنجش میشوند. به عبارتی دیگر، در این نوع سنجش، فرآیندها یا فرآورده های یادگیری دانش آموزان به طور مستقیم سنجش می شود.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-09-30] [ 04:02:00 ب.ظ ]
|