در جدول شماره۲-۱ پژوهش های مطرح شده در پیشینه پژوهش به صورت خلاصه آمده است:

جدول ۲-۱: خلاصه پیشینه پژوهش

نام محقق
عنوان تحقیق
نتیجه تحقیق

گیج و براینر

(۱۹۸۴)

مقایسه یادگیری در روش های فعال تدریس با روش های غیر فعال

یادگیری در روش های فعال بیشتر از روش های غیر فعال است

پلونز و رولتا

(۲۰۰۷)

بررسی یادگیری مشارکتی مبتنی بر کامپیوتر در درس ریاضیات

این شیوه باعث تغییر ادراک ریاضی گروه آزمایش می شود

آدیمی

(۲۰۱۲)

بررسی تاثیر آموزش به کمک کامپیوتر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان متوسطه در درس مطالعات اجتماعی

کاربرد کامپیوتر تاثیر معنادار در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد

سوان و همکاران

(۲۰۰۸)

نقش نرم اافزار های شبیه ساز در پیشرفت تحصیلی در دروس فنی

نرم افزار های شبیه ساز در پیشرفت تحصیلی در دروس فنی مؤثر است

لورنز و همکاران

(۲۰۰۹)

تحلیل تاثیر چند رسانه ای های گرافیکی بر فرایند پیش نوشتاری دانش آموزان دوره ابتدایی

چند رسانه ای گرافیکی دارای مزایایی

در افزایش مهارت نوشتن

دانش آموزان است

بویل و همکاران

(۲۰۰۳)

استفاده از یادگیری ترکیبی برای بالا بردن یادگیری در برنامه های آموزشی

بهبود یادگیری ریاضی با بهره گرفتن از ترکیبی از روش های سنتی و منابع انلاین

دوری و بلچر

(۲۰۰۵)

تاثیر روش تدریس فعال فناورانه بر درک مفهومی فیزیک

تفاوت معنی دار در درک مفهومی فیزیک دانش آموزان که با روش فعال فناورانه آموزش دیدند

درمشکین

(۲۰۰۸)

تاثیر استفاده از روش فعال فناورانه در درس های مختلف فیزیک

کاهش درصد مردودی ها به طور متوسط از ۱۵ درصد به ۴ درصد

نام محقق
عنوان تحقیق
نتیجه تحقیق

شیه ، چانگ و لیو

(۲۰۰۸)

بررسی تاثیر تدریس فعال فناورانه در یادگیری فیزیک عمومی

۱۱درصد تفاوت یادگیری بین گروه کنترل و آزمایش

باراک و دوری

(۲۰۰۵)

تاثیر وارد شدن فن آوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه آموزشی دانش آموزان دوره متوسطه

ارتقای درک مفاهیم شیمی، نظریه ها و ساختارهای مولکولی

معتمدی تلاوکی و همکاران

(۱۳۹۰)

تاثیر روش های فعال تدرس بر بهبود عملکرد درس فیزیک

روش های فعال تدریس بر عملکرد دانش آموزان در درس فیزیک در سطوح به کارگیری مفاهیم، حل مسایل متداول و استدلال به طور معنی دار مؤثر است

خجسته و نوروزی

(۱۳۹۰)

تاثیر چند رسانه ای ها بر میزان یادگیری و یادداری درس لوحه نویسی فارسی

چند رسانه ای ها بر یادگیری درس لوحه نویس تاثیر دارد اما بر یادداری آن در دراز مدت تاثیری ندارد

لاکدشتی و همکاران

(۱۳۹۰)

تاثیر نرم افزارهای شبیه ساز آموزشی بر یادگیری و یادسپاری دانشجویان ومقایسه آن با روش نتی تدریس

بین میزان یادگیری و یادسپاری در آموزش با نرم افزارهای شبیه ساز و روش سنتی تفاوت معنی دار وجود داردان

عبداله زاده

(۱۳۹۲)

مقایسه کارایی دوره یادگیری ترکیبی با دوره های الکترونیکی و حضوری در درس ریاضی

میزان یادگیری دانش آموزان در دوره های ترکیبی بشتر از الکترونیکی یا حضوری صرف می‌باشد

شریفی و همکاران

(۱۳۹۱)

رابطه میان استفاده از فن آوری های اطلاعات و ارتباطات با عملکرد دبیران در فرایند یاددهی و یادگیری

بین میزان استفاده از فاوا و عملکرد دبیران رابطه معنادار وجود دارد

نصرت و همکاران

(۱۳۸۹)

تاثیر آموزش فعال فناورانه فیزیک بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه

۲۴ درصد تفاوت بین پیشرفت تحصیلی گروه ها

پریشانی و همکاران

(۱۳۹۰)

تاثیر آموزش فعال فناورانه زیست شناسی بر انگیزه تحصیلی

برانگیزه تحصیلی تفاوت معنا دار دارد

فصل سوم

روش شناسی پژوهش

۳-۱- مقدمه:

این پرسش که «چگونه داده ­ها گردآوری شود و مورد تفسیر قرار گیرد، به طوری که ابهام حاصل از آن­ها به حداقل ممکن کاهش یابد» مربوط به روش شناسی[۷۴] پژوهش است. دستیابی به هدف­های علمی یا شناخت علمی میسر نخواهد بود، مگر زمانی که با روش شناسی درست صورت پذیرد. به عبارت دیگر پژوهش از حیث روش است که اعتبار می­یابد. ‌بنابرین‏ پژوهش گر باید توجه داشته باشد که اعتبار دستاوردهای پژوهش به شدت تحت تأثیر روشی است که برای پژوهش خود برگزیده است (خاکی، ۱۳۸۳، ص۱۵۵).

از اصطلاح روش پژوهش معانی خاص و متمایزی در متون علمی استنباط می­ شود که یکی از تعاریف جامع به صورت زیر ‌می‌باشد: روش پژوهش مجموعه ­ای از قواعد، ابزار و راه­های معتبر (قابل اطمینان) و نظام­یافته برای بررسی واقعیت­ها، کشف مجهولات و دستیابی به راه ­حل مشکلات است (خاکی،۱۳۸۳، ص ۲۰).

به طور کلی هر پژوهشی در ابتدا در پی طرح مشکل یا مسأله­ای مطرح می­ شود. مشکل یا مسأله­ای که پرسش های زیادی را در ذهن پزوهش گر ایجاد می­ کند، و موجب پیدایش فرضیاتی می­ شود. پژوهش گر با جمع ­آوری اطلاعات و آمار مورد نیاز و تجزیه و تحلیل آن­ها به پاسخ پرسش های پژوهشی، تأیید و یا رد فرضیات مطرح شده می ­پردازد. در این فصل به طرح و چگونگی پژوهش به تفصیل پرداخته خواهد شد و پس از بیان روش پژوهش به بررسی جامعه آماری، تعداد افراد جامعه و روش نمونه گیری از این جامعه، پرداخته خواهد شد. در ادامه ابزار و روش­های گردآوری اطلاعات و چگونگی سنجش روائی و پایائی این ابزار تشریح گردید و سپس متناسب با فرضیات پژوهش و اطلاعات جمع‌ آوری شده در این فصل، روش تحلیل داده ها مشخص می­گردد.

۳-۲- روش پژوهش

پژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع، اهداف و فرضیه های آن و به دلیل استفاده از نتایج آن در زمینه آموزش و یادگیری، از بعد هدف، کاربردی و از نوع شبه آزمایشی می‌باشد. طرح از دو گروه آزمودنی تشکیل شد که هردو گروه سه بار مورد اندازه گیری قرار گرفتند. اندازه گیری اول با اجرای پیش آزمون و اندازه گیری دوم با اجرای پس آزمون انجام پذیرفت. اندازه گیری سوم نیز بااجرای پس آزمون مجدد (آزمون یادداری) پس از گذشت ۳ هفته از آخرین جلسه اجرا انجام گرفت. ذکر این نکته ضروری است که پیش آزمون و پس آزمون برای هر دو گروه یکسان بودند. آموزش برای گروه کنترل در کلاس درس معمولی و با بهره گرفتن از روش تدریس معمول (سخنرانی ) و برای گروه آزمایش در آزمایشگاه و با روش تدریس فعال فناورانه ( TEAL) انجام گرفت تا تاثیر متغیرمستقل برمیزان یادگیری و یادداری در درس شیمی ۳ و آزمایشگاه مورد بررسی قرار گیرد.

۳-۳- جامعه آماری

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...