1. اقیانوس هند

  1. عمان (ICC IMB Piracy,2013,5&6)

حدود ۷۵ % از کل ۲۶۴مورد حمله دزدی دریایی گزارش شده سراسر جهان در سال ۲۰۱۳ در ۷ منطقه ذیل اتفاق افتاده است :

    1. اندونزی با ۱۰۶ حمله

    1. هند با ۱۴ حمله

    1. بنگلادش ۱۲ حمله

    1. ویتنام ۹ حمله

    1. تنگه سنگاپور ۹ حمله

    1. نیجریه ۳۱ حمله

  1. مالزی ۹ حمله (ICC IMB Piracy,2013,5&6)

(ICC IMB Piracy,2013,5&6)

۲-۵-۴ کشتی های مورد حمله دزدی دریایی در سال ۲۰۱۳

همان گونه که مشاهده می شود کشتی های مورد حمله دزدی دریایی کشتی حامل کالای فله و کشتی کانتینری و لنج حمل بار و کشتی مخصوص حمل کالای عمومی کشتی حمل کالای یخ زده و کشتی حمل خودرو ، کشتی حمل مواد شیمیایی ،کشتی حمل نفت خام ، کشتی مخصوص حمل نفت و گاز و کشتی ماهیگیری و کشتی یدک کشی می‌باشند .

مجموع حملات ۵ ساله به کشتی های حامل کالا نشان می‌دهد که بالاترین حملات که به طور پیوسته در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ ادامه داشته به شرح ذیل می‌باشد :

کشتی حمل مواد شیمیایی:۴۲۳ حمله

کشتی حامل کالای فله: ۴۰۸ حمله

کشتی کانتینری : ۲۶۹ حمله

کشتی حمل نفت خام : ۲۱۶ حمله

کشتی مخصوص حمل کالای عمومی کشتی : ۱۸۴ حمله

کشتی یدک کشی: ۱۱۰ حمله

کشتی ماهیگیری : ۵۳ حمله

کشتی مخصوص حمل نفت و گاز: ۳۷ حمله

حمل خودرو : ۲۰ حمله

حمل کالای یخ زده و کشتی: ۱۶ حمله

لنج حمل بار: ۱۴ حمله (ICC IMB Piracy,2013,13)

این آمار نشان می‌دهد که کالا های حساس مانند مواد شیمیایی و یا در معرض خطر از بین رفتن یا قابل استفاه مانند کالا های فله و عمومی و یا کالاهاییکه در کانتینرحمل می‌شوند بیشتر در معرض خطردزدی دریایی قرار دارند و برای دزدان دریایی جذابترهستند زیرا صاحبان این دسته از کالاها برای دریافت کالای خود حاضر هستند تا سریعا وارد مذاکره شده و با پرداخت غرامت و یا مبالغ درخواستی دزدان دریایی کالای خود را پس گرفته و به مقصد نهایی برسانند. همچنین این دسته از کالا ها در صورتی که صاحب کالا و یا کشتی مصالحه یا پرداخت غرامت را نپذیرند توسط دزدان دریایی قابلیت فروش یا استفاده را دارند ‌بنابرین‏ بیش از سایر کشتی ها ، کشتی های حامل کالا مورد ربایش قرار می گیرند و بین کشتی های حامل کالا نیز کالا های حساس و قابل فروش یا استفاده و یا کالا های دارای طول عمر مصرف در اولویت قرار دارند. سایر انواع کشتی ها بندرت مورد حمله دزدان دریایی قرار می گیرند.

کشتی های مورد حمله واقعی و تلاش برای حمله توسط دزدان دریایی از ژانویه تا دسامبر

سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳

انواع
۲۰۰۹
۲۰۱۰
۲۰۱۱
۲۰۱۲
۲۰۱۳
بارج
۲
کشتی حمل کالای فله
۱۰۹
۸۰
۱۰۰
۶۶
۵۳
کاتامران
۲
کشتی حمل سیمان
۲
کشتی کانتینری
۶۴
۷۴
۶۲
۳۹
۳۰
کشتی جرثقیل دار
۱
قایق تدارکاتی و پشتیبانی
۱
کشتی حامل کالای روی عرشه(عرشه بر)
۱
لنج
۳
۴
۱
۵
۱
کشتی حمایت غواص
۱
کشتی لایروب
۱
کشتی حفاری
۱
کشتی مخصوص حمل کالای عمومی
۵۴
۶۳
۳۵
۱۵
۱۷
کشتی گارد ساحلی
۱
کشتی حمل بارسنگین
۱
۲
لندینگ کرافت
۲
۱
۱
کشتی حمل کالای زنده
۱
۲
۱
کشتی لجستیک دریایی (کمکی چند منظوره)
۱
۱
کشتی چند منظوره مخصوص حمل اوره یا نفت و کالا های فله خشک و کالا های سنگین
۱
کشتی مسافر بری
۱
۱
۱
ناوچه کشتی
۱
کشتی لوله گذار و جرثقیل دار
۱
۱
کشتی حمل کالای یخ زده
۴
۴
۴
۲
۲
کشتی تحقیقاتی
۱
۱
۱
کشتی مخصوص حمل خودرو
۸
۶
۳
۲
۱
کشتی نجات
۱
کشتی تحقیقاتی زلزله نگار
۲
۱
کشتی تجهیزات
۱
۱
۸
۵
کشتی پشتیبانی
۱
کشتی حمل آسفالت
۲
۲
۱
۳
کشتی مخصوص حمل سوخت
۲
کشتی حمل مواد شیمیایی
۶۹
۹۶
۱۰۰
۷۶
۸۲
کشتی حمل نفت خام
۴۱
۴۳
۶۱
۳۲
۳۹
کشتی مخصوص حمل گاز و مایع طبیعی
۱
۱
۲
کشتی مخصوص حمل نفت و گاز
۵
۷
۶
۱۰
۹
کشتی ماهیگیری
۱۶
۱۹
۱۱
۵
۲
کشتی یدکش
۱۷
۲۰
۳۲
۲۳
۱۸
کشتی حمل خودرو
۴
۵
۷
کشتی جنگی
۲
کشتی حمل چوب
۱
۱
۱
کشتی تفریحی(کرجی)
۶
۱
۴
کشتی هایی که نوع آن ها اعلام نشده است
۲
۱
جمع سالیانه
۴۱۰
۴۴۵
۴۳۹
۲۹۷
۲۶۴

(ICC IMB Piracy,2013,13)

تعداد و انواع کشتی های مورد حمله واقعی دزدی دریایی از ژانویه تا دسامبرسال۲۰۱۳

(ICC IMB Piracy,2013,14)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...