۲-۳-۵ اهمیت و ضرورت آموزش کارکنان

نقش اساسی آموزش تغییر طرز تفکر و تطبیق رفتار افراد با اصول و موازین پسندیده است. ‌بنابرین‏، لزوم آموزش در کلیه مؤسسات اعم از سازمان های دولتی و بنگاه های بازرگانی و صنعتی غیر قابل تردید است. به خصوص آن که ما در زمانی زندگی می‌کنیم که تغییرات و تحولات علمی و فنی به طور سریع در جریان می‌باشد و هر روزه انتظار تغییری در نحوه استفاده صحیح از منابع کمیاب خصوصاًً نیروی انسانی مستلزم توجه به آموزش کارکنان می‌باشد (سوآرز، ۱۹۹۹).

۲-۳-۶ فوایدآموزش کارکنان

اگر سازمانی بخواهد در اقتصاد و امورکاری خود پیشتاز باشد و در عرصه رقابت عقب نماند، باید از نیروی انسانی متخصص، خلاق و با انگیزه برخوردار باشد. منابع انسانی، اساس ثروت واقعی سازمان را تشکیل می‌دهند. نظام آموزشی مؤثر با ارتقای سطح مهارت های کاری و فردی موجب کارآمدی نیروی انسانی می شود. اگر نظام آموزشی کارآمد نباشد و متناسب با نیازهای زمان و کسب و کار ایجاد نشده باشد، عملاً تلاش های سازمان برای توانمند سازی نیروی انسانی به نتایج قابل مقایسه با کشورهایی که شرایط مناسب تری دارند نخواهد رسید. آموزش ضمن خدمت، نیروی انسانی را برای رسیدن به اهداف و مأموریت های سازمان تقویت می کند. آموزش ضمن خدمت در افزایش مهارت های شغلی نیروی انسانی اعم از مدیران و کارکنان را گسترش می بخشد و بر مهارت های شغلی آنان می افزایند. آموزش صحیح نیروی انسانی، ضمن ارتقای عملکرد کارکنان و سازمان های دولتی زمینه‌های برخورد مناسب تر کارکنان با مراجعان رانیز فراهم می آورد (شاهکرمی پور و تیرگر،۱۳۹۱).

بدون انسان ها سازمان ها اجتماعی تشکیل نمی شود و میان همه ی نیروها و عواملی که در سازمان وجود دارد، هیچ کدام اهمیتی به اندازه انسان ندارد و هیچ یک نمی تواند جای انسان را بگیرد (هرسی و بلانچارد، ۱۹۸۳). مدیریت منابع انسانی وظیفه دارد توانایی ها و مهارت های حرفه ای و تخصصی کارکنان را از طریق برنامه های آموزش ضمن خدمت، آموزش قبل خدمت و آموزش حین خدمت در سطح قابل قبولی نگه دارد. معمولاً، حفظ و نگه داشت توانایی‌های کارکنان از طریق آموزش به چهار علت مورد نظر می‌باشد:

الف-آماده سازی و آشنا سازی با کار و محیط کار

ب-کسب دانش جدید

ج-تغییر نیازها و خواسته های جامعه

د- فرسودگی و فراموشی یا ترمیم (میرکمالی، ۱۳۸۳).

جزنی (۱۳۸۵)، فواید آموزش کارکنان را در موارد زیر می‌داند:

    • سازمان را به محل بهتری برای کار و زندگی تبدیل کند.

    • اخلاقیات را ارتقا می‌دهد.

    • پیوستگی را در گروه به وجود می آورد.

    • فضای مناسبی را برای رشد، هماهنگی و یادگیری فراهم می‌کند.

    • ارتباط میان افراد و گروه ها را بهبود می بخشد.

    • سیاست های سازمانی، مقررات و قوانین را پایدار می‌کند.

  • به توجیه کارکنان جدید و آن هایی که به گروه بالاتر رفته اند یا به مشاغل جدید منصوب شده اند کمک می‌کند.

دسلر (۲۰۰۸) در کتاب خود با عنوان«مبانی مدیریت منابع انسانی، محتوا، صلاحیت ها و کاربرد ها» عوامل زیر را به عنوان فواید آموزش کارکنان بر می شمارد:

-رفتار ناسالم را کاهش می‌دهد.

– به کاهش تضادها و فشارهای عصبی کمک می‌کند.

– فضای مناسب برای رشد و ارتباطات به وجود آورد.

– کارکنان را در تطابق با تغییرات یاری می‌دهد.

– در سازمان ثبات ایجاد می‌کند.

– به توسعه سازمان کمک می‌کند.

– موجب بهبود منافع و یا برخورد مثبت تری نسبت به سود گرایی می بخشد.

– دانش کاری و مهارت ها را در تمام سطوح سازمان بهبود می بخشد.

– به تهیه دستورالعمل های عملی کاری کمک می‌کند.

– اعتبار، صراحت و اعتماد را در سازمان رواج می‌دهد.

– به افراد کمک می‌کند تا خود را با اهداف سازمان همسو کنند.

– به درک و اجرای سیاست های سازمان یاری می‌دهد.

– به ایجاد یک تصور بهتر از سازمان کمک می‌کند.

ماتسین و جکسون[۳۷] (۲۰۰۸) در کتاب«مدیریت منابع انسانی» موارد زیر به عنوان فواید کارکنان بر می شمارند:

– رضایت حرفه ای را افزایش می‌دهد.

– حس یادگیری را ارتقا می‌دهد.

– توسعه آموزش و توسعه انگیزه، رشد، احساس مسئولیت و حس تشخیص افراد ارتقا می‌یابد.

– به افراد در حل مشکل و اخذ تصصیم به گونه ای اثر بخش کمک می‌کند.

– به افراد رد کاهش تضادها کمک می‌کند.

– مسیر رشد آتی کار آموز را فراهم می‌کند.

– اعتماد بنفس و دستاوردهای فردی را ارتقا می‌دهد.

– در ارتقای مهارت های رهبری، ارتباطات و سلوک، اطلاعات لازم را فراهم می‌کند.

– نیازهای شخصی کارآموزان و آموزش دهندگان را ارضا می‌کند.

– با افزایش مهارت ها، افراد را به سوی دستیابی به اهداف شخصی شان سوق می‌دهد.

۲-۳-۷ اهداف آموزش کارکنان

هدف اساسی آموزش کارکنان، کمک به سازمان جهت نیل به مقاصدش می‌باشد. به عبارتی دیگر هدف از آموزش کارکنان توسعه صلاحیت ها و شایستگی های آنان در جهت بهبود عملکرد آنان می‌باشد ( حاجی کریمی و رنگرز، ۱۳۷۹).

فورتنر[۳۸](۲۰۰۵) اهداف آموزش کارکنان را به شرح زیر بیان می‌کند:

    1. ایجاد آگاهی علمی و ارتقای سطح اطلاعات و دانش کارکنان

    1. ارتقای سطح قابلیت ها و توانایی‌های کارکنان سازمان ها ( نظیر استعدادهای جسمی، روحی، فکری و عقلی … )

  1. ارتقای سطح آگاهی اجتماعی کارکنان و بهینه سازی مجموع رفتارهای آنان، هماهنگ با معیارها و ارزش های اجتماعی و شناخت مجموعه روابط پایدار جامعه، به منظور مشارکت فعالانه در سازندگی و توسعه سازمان و اجتماع.

‌بنابرین‏ می توان گفت افزایش بهره وری، افزایش رضایت شغلی و به تبع آن کاهش نظارت از اهداف آموزش کارکنان محسوب می شود.

۲-۳-۸ اهمیت و لزوم آموزش کارکنان

نقش اساسی آموزش تغییر طرز تفکر و تطبیق رفتار افراد با اصول و موازین پسندیده است. ‌بنابرین‏، لزوم آموزش در کلیه مؤسسات اعم از سازمان های دولتی و بنگاه های بازرگانی و صنعتی غیر قابل تردید است. به خصوص آن که ما در زمانی زندگی می‌کنیم که تغییرات و تحولات علمی و فنی به طور سریع در جریان می‌باشد و هر روزه انتظار تغییری در نحوه استفاده صحیح از منابع کمیاب خصوصاًً نیروی انسانی مستلزم توجه به آموزش کارکنان می‌باشد ( سوآرز، ۱۹۹۹).

به زعم سیادت (۱۳۸۱)، گذشته از تغییرات و تحولات علمی وقتی که لزوم آموزش توجیه می شود، لازمه اداره صحیح امور استخدامی و استفاده مطلوب از نیروی انسانی در سازمان آن است که :

    1. تمام افرادی که در سازمان به انجام وظایف اشتغال دارند بتوانند مسئولیت های محوله را به نحو و مطابق با شرایط روز ایفا سازند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...